Holdninger og kunnskap til mobbing og valg av oppfølgingstiltak- En kvalitativ studie av hvilke oppfølgingstiltak ansatte i skolen kan sette i verk etter at mobbingen er stoppet.
Abstract
Temaet i denne studien er tilrettelegging for elever som har blitt utsatt for mobbing. Studien ønsker å få frem de ansatte i skolen sine meninger og oppfatninger om mobbing og tilrettelegging i skolen i forhold til dette. Problemstillingen er: Hvordan oppfatter ansatte i skolen fenomenet mobbing, og hvilke oppfølgingstiltak opplever de at er gunstige å sette i verk etter at mobbingen er stoppet? I studien brukes en kvalitativ forskningsmetode med intervju. Det ble gjennomført fire semistrukturerte intervjuer. Informantene var ansatte på barneskoler. Analyse av intervjumaterialet ble utført med en tematisk analyse inspirert av Braun og Clark. Funnene tyder på at de ansatte i skolen har mye kunnskap om mobbing, samt at mobbing er et tema som er mye oppe til diskusjon i dagens skole. Når det gjelder sammenhengen mellom de ansattes oppfatning av begrepet/fenomenet mobbing og oppfølgingstiltakene de velger å sette i verk, kan det se ut som at relasjonen mellom holdninger og tiltak ikke medieres av kunnskap, men at individualisering av mobbeofrene står seg når de så skal sette inn tiltak. Det er den enkeltes holdningene som i størst grad styrer valg av tiltak. Denne studien korresponderer i så måte med allerede eksisterende teori og empiri, men nyanserer bildet.Det er behov for en balanse mellom tiltak på individ- og systemnivå. I utdanning og kursing angående håndtering av mobbesaker - eksempelvis kompetansepakker - må opplæringen være preget av grunnleggende kunnskap. Dette på grunn av at holdninger kan overstyre kunnskap.
Nøkkelord: Mobbing, oppfølging, systemiske tiltak, individuelle tiltak, holdninger This study focuses on how the schools handle situations where pupils have been bullied. By revealing attitude and perception regarding bullying this study aims at examining how these factors affect their use of measurements in such situations. The research question in this study is: How do the employees in Norwegian schools relate to the phenomenon of bullying, and what kind of measurments do they choose when the bullying is stopped?This study is based on a qualitative research method, using four semi structured interviews. The informants were all employees in schools. The analyze of the interviews were conducted with a «thematic analysis» inspiered by Braun and Clark.The findings in this study suggest that the employees in Norwegian schools have a lot of knowledge about bullying and that the schools are still focusing on bullying. Regarding the choicese of measurements this study shows some differences. Those who meant that bullying is caused by individual mechanisms where likely to choose measures focusing on individuals. On the other hand, those who recognized bullying as a problem with relations within a group or class, chose to aim their measures on the group/class. Measurements regarding bullying is here affected by attitudes. This corresponds with existing theory and empiry.We need to be aware of how our understanding of bullying affects our choise of measturments in order to stop bullying. When training eployees we must emphasize that our atttitude towards a topic may overrun our knowledge. That seems to be the case in this study.
Keywords: bullying, attitudes, individual measurments, classrom community, follow-up measures.