Innagerende Atferd og Tiltak i Barnehagen - Et scoping review
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2783034Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Barn med innagerende atferd står i risiko for å bli utsatt for mobbing og utestengelse, de kan oppleve ensomhet og utfordringer i sosiale samspill. I tillegg kan de preges av negative følelser, et dårlig selvbilde og usikkerhet. Atferden kan få konsekvenser både på kort og lang sikt. På bakgrunn av endringer i barnehageloven og innføring av aktivitetsplikten, skal barnehagene arbeide for at alle barn opplever et trygt og godt barnehagemiljø, og de ansatte er forpliktet til å sette inn tiltak dersom barna ikke har det. Studien undersøker: Hvilke egnede tiltak kan barnehagen sette i gang i møte med innagerende atferd?
Studiens hensikt var å finne egnede tiltak barnehagen kan iverksette ved innagerende vansker for å sikre barns utvikling, trygghet, trivsel og læring, og å se etter eventuelle kunnskapshull på feltet. En scoping-studie ble gjennomført for å kartlegge tiltak som finnes i relevant norsk litteratur på temaet.
Studiens funn kan oppsummeres i fem kategorier:• Kartlegging, undersøkelse, planlegging og evaluering av tiltak• Tiltak med fokus på den enkelte barns behov i møte med de innagerende vanskene• Tiltak for å skape et trygt og godt læringsmiljø• Tiltak som retter seg mot barnehagens ansatte• Et godt samarbeid som grunnmuren i tiltaksarbeidet
De ulike tiltakene kan samlet sett indikere at en helhetlig tilnærming til barns vansker kan være gunstig, men det oppfordres samtidig til å vurdere tiltakenes egnethet i den enkelte situasjonen og å evaluere effekten av dem. Resultatene antyder et behov for mer forskning på tiltak og forebyggende arbeid i møte med innagerende atferd.