Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorElvethon, Ellen
dc.contributor.authorBjønnum, Hanne
dc.date.accessioned2021-09-25T16:26:41Z
dc.date.available2021-09-25T16:26:41Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:49929066
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783034
dc.description.abstractBarn med innagerende atferd står i risiko for å bli utsatt for mobbing og utestengelse, de kan oppleve ensomhet og utfordringer i sosiale samspill. I tillegg kan de preges av negative følelser, et dårlig selvbilde og usikkerhet. Atferden kan få konsekvenser både på kort og lang sikt. På bakgrunn av endringer i barnehageloven og innføring av aktivitetsplikten, skal barnehagene arbeide for at alle barn opplever et trygt og godt barnehagemiljø, og de ansatte er forpliktet til å sette inn tiltak dersom barna ikke har det. Studien undersøker: Hvilke egnede tiltak kan barnehagen sette i gang i møte med innagerende atferd? Studiens hensikt var å finne egnede tiltak barnehagen kan iverksette ved innagerende vansker for å sikre barns utvikling, trygghet, trivsel og læring, og å se etter eventuelle kunnskapshull på feltet. En scoping-studie ble gjennomført for å kartlegge tiltak som finnes i relevant norsk litteratur på temaet. Studiens funn kan oppsummeres i fem kategorier: • Kartlegging, undersøkelse, planlegging og evaluering av tiltak • Tiltak med fokus på den enkelte barns behov i møte med de innagerende vanskene • Tiltak for å skape et trygt og godt læringsmiljø • Tiltak som retter seg mot barnehagens ansatte • Et godt samarbeid som grunnmuren i tiltaksarbeidet De ulike tiltakene kan samlet sett indikere at en helhetlig tilnærming til barns vansker kan være gunstig, men det oppfordres samtidig til å vurdere tiltakenes egnethet i den enkelte situasjonen og å evaluere effekten av dem. Resultatene antyder et behov for mer forskning på tiltak og forebyggende arbeid i møte med innagerende atferd.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleInnagerende Atferd og Tiltak i Barnehagen - Et scoping review
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel