Fagfornyelsen – fra ideologi til kroppsøvingspraksis
Abstract
Læreplaner er en spennende, og ikke minst en viktig del, av skolehverdagen for både lærere og elever. I august 2020 ble fagfornyelsen innført i den norske skolen, etter en lengre planleggings-, forberedelses- og implementeringsfase. I forbindelse med dette, var det både aktuelt og interessant å studere hvordan lærerne hadde opplevd implementeringen, samt fagfornyelsen i kroppsøvingsfaget. I tillegg, så ville vi se på hvordan endringene knyttet til fagfornyelsen fungerte i praksis, og i hvilken retning den nye fagplanen er med på å føre kroppsøvingsfaget.
Studien benyttet kvalitativ metode. Utvalget bestod av seks kroppsøvingslærere i ungdomsskolen, og semistrukturert intervju ble gjennomført. Det teoretiske rammeverket er læreplandimensjonene, lærerens praksisteori og læreplanutvikling.
Implementeringsfasen ble opplevd av kroppsøvingslærerne på forskjellige måter, og det var ulik kunnskap de hadde med seg i ryggsekken til skolestart i august 2020. Kroppsøvingslærerne hadde vært gjennom en spesiell tid med covid-19 i deler av forberedelsesfasen, så dette var med på å påvirke noe av resultatet som fremkom i studien.
Gjennom intervjuene fikk jeg inntrykk av at kroppsøvingslærerne fant mange positive elementer i fagfornyelsen, men det var også en krevende å se hvordan flere punkter skulle omsettes fra plan til praksis. Det var ulikt fra lærer til lærer hvordan praksisfellesskapet hadde blitt benyttet i implementeringsfasen, som også kan være en direkte årsak til at en del av fagfornyelsen virket utfordrende for enkelte.