Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLeibinger, Kjetil
dc.contributor.authorNordmark, Kjetil
dc.date.accessioned2021-09-25T16:26:50Z
dc.date.available2021-09-25T16:26:50Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:50806539
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783045
dc.description.abstractLæreplaner er en spennende, og ikke minst en viktig del, av skolehverdagen for både lærere og elever. I august 2020 ble fagfornyelsen innført i den norske skolen, etter en lengre planleggings-, forberedelses- og implementeringsfase. I forbindelse med dette, var det både aktuelt og interessant å studere hvordan lærerne hadde opplevd implementeringen, samt fagfornyelsen i kroppsøvingsfaget. I tillegg, så ville vi se på hvordan endringene knyttet til fagfornyelsen fungerte i praksis, og i hvilken retning den nye fagplanen er med på å føre kroppsøvingsfaget. Studien benyttet kvalitativ metode. Utvalget bestod av seks kroppsøvingslærere i ungdomsskolen, og semistrukturert intervju ble gjennomført. Det teoretiske rammeverket er læreplandimensjonene, lærerens praksisteori og læreplanutvikling. Implementeringsfasen ble opplevd av kroppsøvingslærerne på forskjellige måter, og det var ulik kunnskap de hadde med seg i ryggsekken til skolestart i august 2020. Kroppsøvingslærerne hadde vært gjennom en spesiell tid med covid-19 i deler av forberedelsesfasen, så dette var med på å påvirke noe av resultatet som fremkom i studien. Gjennom intervjuene fikk jeg inntrykk av at kroppsøvingslærerne fant mange positive elementer i fagfornyelsen, men det var også en krevende å se hvordan flere punkter skulle omsettes fra plan til praksis. Det var ulikt fra lærer til lærer hvordan praksisfellesskapet hadde blitt benyttet i implementeringsfasen, som også kan være en direkte årsak til at en del av fagfornyelsen virket utfordrende for enkelte.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleFagfornyelsen – fra ideologi til kroppsøvingspraksis
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel