Tverrfaglig samarbeid mellom PP-tjenesten og barnehagen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2783065Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1002]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Sammendrag
I dette masterprosjektet ønsket jeg å belyse det tverrfaglige samarbeidet mellom barnehagen og PP-tjenesten, og de påvirkende faktorer som kan utfordre evnen til å heve kompetanse i en samhandlingsprosess. I tillegg ønsket jeg å undersøke hvordan en ved å legge til rette for dette kunne bidra til å heve felles kompetanse for inkluderende praksis. Den overordnede problemstillingen er:
Hvordan samarbeider barnehagen og PP-tjenesten for å heve kompetanse for inkluderende praksis?
For å konkretisere og spisse problemstillingen, har jeg formulert to underliggende forskningsspørsmål:
Hvordan kan samarbeidet mellom barnehagen og PP-rådgiver bidra til å muliggjøre eller begrense deltakelse for alle barna i gruppen?
Hvordan kan ulike måter å organisere arbeidet på bidra til å heve kompetanse for inkluderende praksis?
I masterprosjektet benyttet jeg kvalitativ tematisk analyse med bruk av intervju som metode. I forbindelse med mitt prosjekt har jeg fått tilgang til en mengde innsamlet datamateriale fra SUKIP-prosjektet. Datamaterialet består av totalt syv intervju med tre av styrer, et av pedagogiske ledere i barnehagen, et av PP-leder og to av PP-rådgiver. Hvorav to av de nevnte intervjuene ble samlet inn av meg da jeg ønsket å supplere data med egne intervju av styrer og PP-rådgiver.
For å heve felles kompetanse som et ledd i å skape en inkluderende praksis ønsket styrer å organisere faste jevnlig møtevirksomhet mellom personalet og PP-rådgiver tett på avdelingen. Med ønske om at barnehagepersonalet i samarbeidet kunne delta som aktive deltakere hvor det ble videreutviklet egenkompetanse til gode løsninger internt. PP-rådgiver ønsket å innarbeide en inkluderende tanke hos de ansatte og at de skulle fungere i et samlet fellesskap som en samlet enhet. Slik ønsket PP-rådgiver å innarbeide en kollektiv dreining hos personalet med fokus mot hele barnegruppen i sine tilnærminger. Personalet har vist en dreining mot en mer kollektiv tenkning mot alle barna i gruppen, men tradisjonelle forventninger om PP-tjenestens rolle sitter fortsatt noe igjen i pedagogiske lederes forventninger.