Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOhna, Stein Erik
dc.contributor.authorTømta-Vatland, Anne Cathrine S.
dc.date.accessioned2021-09-25T16:27:09Z
dc.date.available2021-09-25T16:27:09Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:5175288
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783065
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag I dette masterprosjektet ønsket jeg å belyse det tverrfaglige samarbeidet mellom barnehagen og PP-tjenesten, og de påvirkende faktorer som kan utfordre evnen til å heve kompetanse i en samhandlingsprosess. I tillegg ønsket jeg å undersøke hvordan en ved å legge til rette for dette kunne bidra til å heve felles kompetanse for inkluderende praksis. Den overordnede problemstillingen er: Hvordan samarbeider barnehagen og PP-tjenesten for å heve kompetanse for inkluderende praksis? For å konkretisere og spisse problemstillingen, har jeg formulert to underliggende forskningsspørsmål: Hvordan kan samarbeidet mellom barnehagen og PP-rådgiver bidra til å muliggjøre eller begrense deltakelse for alle barna i gruppen? Hvordan kan ulike måter å organisere arbeidet på bidra til å heve kompetanse for inkluderende praksis? I masterprosjektet benyttet jeg kvalitativ tematisk analyse med bruk av intervju som metode. I forbindelse med mitt prosjekt har jeg fått tilgang til en mengde innsamlet datamateriale fra SUKIP-prosjektet. Datamaterialet består av totalt syv intervju med tre av styrer, et av pedagogiske ledere i barnehagen, et av PP-leder og to av PP-rådgiver. Hvorav to av de nevnte intervjuene ble samlet inn av meg da jeg ønsket å supplere data med egne intervju av styrer og PP-rådgiver. For å heve felles kompetanse som et ledd i å skape en inkluderende praksis ønsket styrer å organisere faste jevnlig møtevirksomhet mellom personalet og PP-rådgiver tett på avdelingen. Med ønske om at barnehagepersonalet i samarbeidet kunne delta som aktive deltakere hvor det ble videreutviklet egenkompetanse til gode løsninger internt. PP-rådgiver ønsket å innarbeide en inkluderende tanke hos de ansatte og at de skulle fungere i et samlet fellesskap som en samlet enhet. Slik ønsket PP-rådgiver å innarbeide en kollektiv dreining hos personalet med fokus mot hele barnegruppen i sine tilnærminger. Personalet har vist en dreining mot en mer kollektiv tenkning mot alle barna i gruppen, men tradisjonelle forventninger om PP-tjenestens rolle sitter fortsatt noe igjen i pedagogiske lederes forventninger.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleTverrfaglig samarbeid mellom PP-tjenesten og barnehagen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [995]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel