dc.description.abstract | Formålet med denne kvalitative studien har vært å få økt kunnskap og mer forståelse for hvordan et lite utvalg av spesialpedagog og lærere opplever at tolærersystemet kan bidra til at flere skoler lykkes med spesialundervisning i klasserommet. Jeg ønsket å finne svar på problemstillingen: Hvilken betydning kan tolærersystemet ha for spesialundervisning i klasserommet på 1.-7. trinn?
Basert på tidligere og pågående studier, som blant annet SPEED prosjektet, Two Teachers og prosjektet i Essunga, i tillegg til teorier om inkludering og klasseledelse, ble det utarbeidet en intervjuguide. Denne tok utgangspunkt informantenes ulike oppfatninger om inkludering av elever med behov for spesialundervisning i den ordinære undervisningen og deres oppfatninger om tolærersystemet. Intervjuguiden ble senere omgjort til en elektronisk spørreundersøkelse fordi pandemien gjorde det vanskelig å gjennomføre intervju som planlagt. Spørreundersøkelsen ble besvart av tre lærere og en spesialpedagog. Dette utgjorde forskningsoppgavens datamateriale, som ble analysert, og deretter ble det utarbeidet hovedkategorier og underkategorier.
Funnene fra spørreundersøkelsen indikerer at informantene opplever at tolærersystemet er en hensiktsmessig undervisningsmetode for elever med behov for spesialundervisning, slik at deres undervisning blir organisert i klasserommet. Informantene beskriver likevel at flere faktorer må være tilstede for at tolærersystemet skal fungere best mulig, som blant annet å ha tilstrekkelig med tid til å planlegge, i tillegg til å ha et velfungerende samarbeid mellom lærerne. Etter analysen av spørreundersøkelsen kan det tyde på at elever lærer best sammen med andre elever, i et godt læringsmiljø. Samtidig kan studien tyde på at valg av undervisningsform må vurderes i forhold til elevens behov og at det bør være en klar sammenheng mellom spesialundervisning og den ordinære undervisningen for at elever med spesialundervisning skal få best utbytte av undervisningen. | |