Samfunnets påvirkningsgrad på teorifagenes innhold i den norske grunnskolen mellom 1739 og 2006
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2784199Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1089]
Sammendrag
Problemstillingen for oppgaven var: I hvilken grad har arbeidsliv og religion/verdisyn påvirket faginnholdet i de teoretiske fagene i norske grunnskolelæreplaner fra 1739 til 2006? Det overordnede formålet med studien var å skape en forståelse for i hvilken grad hendelser og strømninger i samfunnet har påvirket den norske grunnskolens faginnhold gjennom tidene, slik det kommer til uttrykk i læreplanene.
Studien er hermeneutisk i sin tilnærming og bygger på en kvalitativ forskningsmetode, i form av at det er gjennomført dokumentanalyser av samtlige læreplaner mellom 1739 og 2006, samt 20 ulike litterære samfunnshistoriekilder. Gjennom dokumentanalysene ble det fra læreplanene hentet ut innhold fra teorifagene, mens det fra samfunnshistorielitteraturen ble hentet ut innhold fra den norske arbeidslivs- og religions-/verdisynshistorien. Innholdskomponentene ble deretter analysert i lys av hverandre, for å undersøke hvilke mulige sammenhenger som fantes mellom de to samfunnsfaktorene arbeidsliv og religion/verdisyn og faginnhold. De mulige sammenhengene ble så analysert på bakgrunn av relevant teori, i første rekke gjennom kunnskapssosiologi- og læreplanteorier. Disse teorienes hevdelse av at det eksisterer sammenhenger mellom samfunn og faginnhold, var grunnlaget for å studere graden av påvirkning. De mulige sammenhengene, og mengden og tydeligheten av disse, utgjorde grunnlaget for å si noe om påvirkningsgraden.
Resultatet viser at det gjennom historien eksisterer flere mulige sammenhenger mellom arbeidsliv og religion/verdisyn og faginnhold. Antallet sammenhenger og tydeligheten av flere av dem, førte til at en, ut fra kildematerialet som ble benyttet i oppgaven, kunne konkludere med at arbeidsliv og religion/verdisyn sannsynligvis har påvirket faginnholdet i norske læreplaner mellom 1739 og 2006 i nokså stor grad.