• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Education and Special Education
  • Studentoppgaver (HF-IGIS)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Education and Special Education
  • Studentoppgaver (HF-IGIS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sensitivitet i voksen - barn - relasjonen på småbarnsavdelinger i barnehagen

Voster, Eline Mjøen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.uis:inspera:82370538:50923960.pdf (1.732Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2788229
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1203]
Abstract
Temaet for studien var sensitivitet i voksen – barn – relasjonen på småbarnsavdelinger i barnehagen, og ble formulert som problemstillingen: Hvordan forstås sensitivitet i voksen-barn-relasjonen på småbarnsavdelinger og hva kjennetegner de barnehageansattes praksis av sensitivitet?

Forskning tyder på at det er stor variasjon i hvor sensitive barnehageansatte i Norge er. Formålet med dette prosjektet var å finne ut hvordan denne variasjonen kom til uttrykk i barnehageansattes forståelse og praksis av sensitivitet, og hva som kunne være sammenhengen mellom praksis og variasjon i sensitivitet. I tillegg var det et mål å finne ut hvilke faktorer som barnehageansatte opplevde som fremmende for sensitivitet.

Som forskningsmetode ble det brukt en fenomenologisk innfallsvinkel, med et hermeneutisk perspektiv for tolkning og analyse av data. Datainnsamlingen ble foretatt ved semistrukturerte intervjuer av 6 informanter som jobbet på småbarnsavdelinger i fire ulike barnehager.

Funnene fra studien tydet på at barnehageansatte på småbarnsavdelinger var ukjente med begrepet sensitivitet i barnehagekonteksten, men at innholdet i begrepet var kjent via andre begreper og uttrykk. Informantenes praksis av sensitivitet ble i stor grad kjennetegnet av mange av aspektene ved sensitivitet, men det var noen faktorer som kunne bidra til variasjon. Disse var: fokus på fysisk nærhet, bevissthet i forhold til nyansene i små barns signaler, barnas alder, og refleksjon rundt egen respons. At barnehageansatte og ledere i barnehagene er bevisste på dette, sammen med organisering av barnehagehverdagen, med tanke på gruppestørrelser, kompetanseheving og å minske tidspress og stress, vil være faktorer som kan bidra til å øke og sikre sensitivitet.
 
 
 
Publisher
uis

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit