Fysisk aktiv læring for elever med diagnosen ADHD
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2834273Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Formålet med dette masterprosjektet har vært å undersøke hvilke erfaringer lærere har med ADHD elevers faglige og sosiale fungering under fysisk aktiv læring. Det har også vært et mål å undersøke hvordan lærere bruker fysisk aktiv læring i arbeidet med å tilpasse undervisningen for denne elevgruppen. Det finnes lite forskning på området, hvor studiens teoretiske grunnlag har tatt utgangspunkt i nærliggende teori, som kan ses i sammenheng med studiens problemstilling.
Den kvalitative forskningsmetoden har vært prosjektets utgangspunkt, hvor det semistrukturerte forskningsintervjuet har blitt benyttet. Resultatene baserer seg på et utvalg av fire deltakere fra tre ulike fylker i Norge. Studiens resultater tar utgangspunkt i informantenes erfaringer og kunnskap til prosjektets tema, fysisk aktiv læring for elever med diagnosen ADHD.
Studiens funn viser til en undervisningsmetode som har en positiv påvirkning på flere aspekter knyttet til elevenes faglige og sosiale fungering. Undersøkelsen avdekket også at flere av lærerne bruker fysisk aktiv læring som en del av den tilpassede opplæringen for denne elevgruppen. I tillegg viste resultatene at prinsippet om tilpasset opplæring integreres i fysisk aktiv læring, i form av blant annet gruppesammensetning og tilpasset faglig innhold. Kort oppsummert viser studien til en undervisningsmetode som tilrettelegger og imøtekommer ADHD elevers behov i skolen, og dermed deres faglige og sosiale fungering.