Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvalø, Eikanger Silje
dc.contributor.authorTaarland, Linn
dc.date.accessioned2021-12-14T16:51:10Z
dc.date.available2021-12-14T16:51:10Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:3090005
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2834273
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormålet med dette masterprosjektet har vært å undersøke hvilke erfaringer lærere har med ADHD elevers faglige og sosiale fungering under fysisk aktiv læring. Det har også vært et mål å undersøke hvordan lærere bruker fysisk aktiv læring i arbeidet med å tilpasse undervisningen for denne elevgruppen. Det finnes lite forskning på området, hvor studiens teoretiske grunnlag har tatt utgangspunkt i nærliggende teori, som kan ses i sammenheng med studiens problemstilling. Den kvalitative forskningsmetoden har vært prosjektets utgangspunkt, hvor det semistrukturerte forskningsintervjuet har blitt benyttet. Resultatene baserer seg på et utvalg av fire deltakere fra tre ulike fylker i Norge. Studiens resultater tar utgangspunkt i informantenes erfaringer og kunnskap til prosjektets tema, fysisk aktiv læring for elever med diagnosen ADHD. Studiens funn viser til en undervisningsmetode som har en positiv påvirkning på flere aspekter knyttet til elevenes faglige og sosiale fungering. Undersøkelsen avdekket også at flere av lærerne bruker fysisk aktiv læring som en del av den tilpassede opplæringen for denne elevgruppen. I tillegg viste resultatene at prinsippet om tilpasset opplæring integreres i fysisk aktiv læring, i form av blant annet gruppesammensetning og tilpasset faglig innhold. Kort oppsummert viser studien til en undervisningsmetode som tilrettelegger og imøtekommer ADHD elevers behov i skolen, og dermed deres faglige og sosiale fungering.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleFysisk aktiv læring for elever med diagnosen ADHD
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel