dc.description.abstract | Sammendrag
Studiens formål var å skape innsikt i lærere på mellomtrinnet sine erfaringer med dialogisk undervisning og muntlig stress. Hensikten var deretter å utforske hvordan læringsmiljøet er en del av læreres forebyggende arbeid mot elevers opplevelse av muntlig stress ved dialogisk undervisning.
Studiens forskningsspørsmål ble derav:
Hvilke erfaringer har lærere på mellomtrinnet med dialogisk undervisning, og hvilken rolle har læringsmiljøet for lærernes forebyggende arbeid mot elevers opplevde muntlig stress ved dialogisk undervisning?
Studiens teoretiske rammeverk bygger på teorier knyttet til stress, mestring, dybdelæring, dialogisk undervisning og relasjonsbygging. Studiens kvalitative forskningsmetode var semistrukturert forskningsintervju. Utvalget besto av 7 informanter, alle kvinner i aldersgruppen 20- 50 år og hvor erfaringen med å jobbe som lærer varierte fra 2- 30 år. Dataene ble analysert og tolket ut ifra en hermeneutisk- fenomenologisk vitenskapelig tilnærming, og hvor dataene videre drøfte ut ifra studiens forskningsspørsmål.
Studiens funn indikerer at innføringen av den nye læreplanen Fagfornyelsen av 2020 har lagt til rette for en mer muntlig undervisningspraksis, samtidig som at muntlig stress er en utfordring i skolen i dag. Trygge relasjoner anses å være en sentral faktor for elevers utvikling av stress og mestring, samtidig deltakelse i dialogisk undervisning. I sitt forbyggende arbeid fokuserer lærere på mellomtrinnet på å gi elevene erfaringer med muntlig dialogisk deltakelse innenfor trygge rammer. Samtidig påpekes det i drøftskapittelet, at erfaringer ikke vil føre til mestring dersom det foreligger mangler knyttet til elevenes relasjoner til jevnaldrende og lærere. | |