Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHoem, Toril Frafjord
dc.contributor.authorHøllesli, Marie
dc.date.accessioned2022-01-27T16:51:33Z
dc.date.available2022-01-27T16:51:33Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:80582900:45608181
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2899186
dc.description.abstractI ny læreplan er det forventet av lærere at de støtter elever i å utvikle kritisk tenkning. Formålet med denne kvalitative kasusstudien har vært å undersøke hvordan elever på 4.trinn posisjonerer seg som kritiske lesere, og forskningsspørsmålet jeg søker å besvare er Hvordan vurderer elevene en teksts formål og troverdighet? Forskningsprosjektet tar utgangspunkt i et teoretisk rammeverk knyttet til kritisk literacy. Til studien ble det designet et undervisningsopplegg hvor elevene sammen skulle utforske og lese en tekst hentet fra Nysgjerrigper.no. Fokuset for undervisningsopplegget var å se hva elevene stilte spørsmål ved, eller la merke til, ved teksten, for å få et innblikk i elevenes kritiske tekstforståelse. Datamaterialet består av observasjonsnotater fra helklassesamtale, observasjonsnotater fra en elevgruppe med fire elever og fire elevtekster. Datamaterialet ble analysert ved hjelp av Freebody og Luke sin 4-ressursmodell for hvordan lesere kan tilnærme seg en tekst. Analysen viser at elevene hadde noe ulik tilnærming til teksten. Selv om alle elevene vurderte teksten som informativ, var grunnlaget for vurderingen ulik. Bare to av elevene posisjonerte seg som analytiske lesere ved å legge merke til hvordan detaljer i teksten (modalitet) kunne påvirke tekstens troverdighet. En elev vurderte tekstens troverdighet med bakgrunn i egne erfaringer, mens en annen elev mente at dersom teksten ga en fremstilling av virkeligheten som ikke var helt sann, måtte den være skrevet feil. Funnene gir grunnlag for å si noe om viktigheten av at lærere i skolen starter tidlig med å utvikle elevenes kritiske tenkning. Lærere må støtte elevene i å bruke både bakgrunnskunnskaper og posisjonere seg som tekstanalytikere når de skal vurdere teksters troverdighet og pålitelighet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title"Det er ikke sikkert det er sant, fordi de ikke vet, men tror". En studie om hvordan elever på 4.trinn posisjonerer seg som kritiske lesere.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel