dc.description.abstract | I ny læreplan er det forventet av lærere at de støtter elever i å utvikle kritisk tenkning.
Formålet med denne kvalitative kasusstudien har vært å undersøke hvordan elever på 4.trinn
posisjonerer seg som kritiske lesere, og forskningsspørsmålet jeg søker å besvare er Hvordan
vurderer elevene en teksts formål og troverdighet?
Forskningsprosjektet tar utgangspunkt i et teoretisk rammeverk knyttet til kritisk literacy. Til
studien ble det designet et undervisningsopplegg hvor elevene sammen skulle utforske og lese
en tekst hentet fra Nysgjerrigper.no. Fokuset for undervisningsopplegget var å se hva elevene
stilte spørsmål ved, eller la merke til, ved teksten, for å få et innblikk i elevenes kritiske
tekstforståelse. Datamaterialet består av observasjonsnotater fra helklassesamtale,
observasjonsnotater fra en elevgruppe med fire elever og fire elevtekster. Datamaterialet ble
analysert ved hjelp av Freebody og Luke sin 4-ressursmodell for hvordan lesere kan tilnærme
seg en tekst.
Analysen viser at elevene hadde noe ulik tilnærming til teksten. Selv om alle elevene vurderte
teksten som informativ, var grunnlaget for vurderingen ulik. Bare to av elevene posisjonerte
seg som analytiske lesere ved å legge merke til hvordan detaljer i teksten (modalitet) kunne
påvirke tekstens troverdighet. En elev vurderte tekstens troverdighet med bakgrunn i egne
erfaringer, mens en annen elev mente at dersom teksten ga en fremstilling av virkeligheten
som ikke var helt sann, måtte den være skrevet feil.
Funnene gir grunnlag for å si noe om viktigheten av at lærere i skolen starter tidlig med å
utvikle elevenes kritiske tenkning. Lærere må støtte elevene i å bruke både
bakgrunnskunnskaper og posisjonere seg som tekstanalytikere når de skal vurdere teksters
troverdighet og pålitelighet. | |