Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLøkken, Ingrid Midteide
dc.contributor.authorOlsson, Oddveig Flatebø
dc.date.accessioned2022-03-10T16:51:10Z
dc.date.available2022-03-10T16:51:10Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:96259297:3337924
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2984387
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractElever i videregående skole kan oppleve stress i tilknytning til skolen. Denne studien undersøker elevers opplevelse av stress i hverdagen og lærerens betydning i dette. Problemstillingen har vært; Hvordan kan stress blant elever i videregående skolepåvirke fungering i skolehverdagen? Hvordan opplever/vurderer elevene lærerens betydning? Q-metodikk er anvendt til dette formålet og 17 deltakere sorterte 24 subjektive påstander. Q-faktoranalysen resulterte i to faktorer eller synspunkt: 1) de sosiale ungdommene og 2) de stressa ungdommene. De to faktorene om elevenes opplevelse av stress i hverdagen ble analysert og drøftet. Resultatene fra studien viste både sammenheng og mangfold mellom elevenes synspunkter. Resultatene fortalte at det var samsvar mellom de to faktorene på flere påstander. De opplever støtte hjemmefra og de opplever ikke stress knyttet til økonomi. De sosiale ungdommene har god kontakt med lærere, de trives på skolen og de har mange venner å være samen med. De stressa ungdommene blir overveldet av stress. De har ikke tid til å være sammen med venner på fritiden og de syns det er vanskelig å slappe av i helger.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleUngdom og stress om elever i videregående skole sin opplevelse av stress i hverdagen og lærerens betydning i dette.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel