Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHansen Rosnes, Kari
dc.contributor.authorRønne-Kvanvik, Sigrid-Marie
dc.date.accessioned2022-03-11T16:51:26Z
dc.date.available2022-03-11T16:51:26Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:100270094:101770804
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2984771
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag I denne oppgaven ser jeg på diskurser om ledelse på avdelingsnivå i barnehagen i 2021, i lys av at barnehagen er kjent for å ha en flat struktur, likhets- og lekmansskultur, og mange ufaglærte ansatte. Hvordan påvirker dette ledelse? Relevant litteratur om ledelse gjennomgås og brukes til å diskutere empirien som er hentet ut gjennom kvalitative intervju av tre intervjupersoner høsten 2021. I tillegg undersøkes påstander om at diskursene om ledelse som har blitt presentert i pensum om ledelse på barnehagelærerutdanningene, også har bidratt til flat struktur og likhetskultur, slik noen har pekt på. Funnene forteller at relasjoner, medvirkning, inkludering og lagarbeid er viktig i ledelse av barnehagen. I tillegg sies det at barnehagen har en mer «varm» lederstil enn andre arbeidsplasser og at likhet er viktig. Likevel tyder funnene på at det er endringer i gang, som beveger seg i retning av en noe tydeligere ledelse og noe mer hierarki. Ledelse må være noe mer enn relasjoner, medvirkning, likhet og varme. Aktiv bruk av profesjonsspråk presenteres i litteraturen som viktig for å heve profesjonen, barnehagelæreren og barnehagen. Mine funn tyder på at dette også anses som viktig i praksis.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title«…å sette ned foten og være den kjipe» - Diskurser om ledelse i barnehagen 2021
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel