Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorByrkjeland, Hallgjerd.
dc.contributor.authorTunheim, Ingvild.
dc.date.accessioned2022-03-11T16:51:46Z
dc.date.available2022-03-11T16:51:46Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:100270094:101770919
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2984796
dc.description.abstractTidligere forskning viser at dramafaget bidrar til barns utvikling av lekekompetanse. Det gir rikelige muligheter til gode samspill og møter med egne og andres følelser, samt utvikle de verktøyene de trenger for å fungere i et felleskap. Likevel viser en rapport fra 2019 gjennomført av Trøndelag Forskning og Utvikling at dramafaget er blant det fagområdet som jobbes minst med i barnehagen. Gjennom en empirisk kvalitativ forskningsmetode har jeg som deltakende observatør undersøkt følgende problemstilling «Hvordan bruke dramafaget i barnehagen til å inkludere barna i et fellesskap?». For å undersøke dette har jeg observert to pedagoger med hver sin barnegruppe. Den ene barnegruppen er 2 åringer som har samlingsstund med fortelling, og deretter lekegrupper på stasjonslek. Den andre barnegruppen er en førskolegruppe, som har en opplevelsesformiddag med ulike fortellinger og dramaleker. Mine funn viser at pedagogene skaper gode muligheter for barna til å bli inkludert i et felleskap, ved å la alle bli en del av opplevelsen. Men jeg drøfter også i oppgaven at ekskludering kan forekomme. Jeg kom frem til ulike faktorer som spiller inn; Kompetansenivået, didaktisk planlegning, det må gis tid og rom til utvikling, samt barna og pedagogen må føle en trygghet til hverandre og seg selv. For at dramafaget skal kunne bidra til inkludering, må fagområdet prioriteres i barnehagehverdagen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleInkludere barna i et felleskap gjennom dramafaglig arbeid i barnehagen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel