Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKjersti Lønning Velde
dc.contributor.authorFatima Nabavi
dc.date.accessioned2022-03-11T16:52:10Z
dc.date.available2022-03-11T16:52:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:100270094:101770898
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2984827
dc.description.abstractI denne oppgaven skal jeg gjennom teori og empiri vil belyse en problemstilling på "hvordan legger barnehagelærerne til rette for at alle barn skal få delta aktivt i et inkluderende lekfelleskap i barnehagen? - med vekt på barn med norsk som andre språk". Jeg har brukt kvalitativt metode og data er samlet gjennom intervju av barnehagelærere for å utvikle oppgaven og finne svar på problemstillingen. Lek har en sentral plass i barnehagen og barnets utvikling. Det er gjennom samspill og lek med andre barn at barna stimulerer og utvikler deres språklige, sosiale og emosjonelle ferdigheter for å nevne noen. Derfor er det en grunnleggende nødvendighet at alle blir inkludert i lekfelleskap i barnehagen. Noen barn er tilbakeholdende og trenger støtte og veiledning for å delta i lek med andre barn av forskjellige årsaker. For flerspråklige barn er det enda mer vanskeligere. Synliggjøring og verdsettelse av mangfold i barnehagen og i gruppen er derfor prioritert. Det skaper god selvbilde hos flerspråklige barn og de får en stolthetsfølelse overfor sin egen kultur og bakgrunn. Det å jobbe med barnas språk utvikling og starte nye leker som inkluderer alle kan bidra til vennskap og relasjons bygging. Det skaper trygghet og tilhørighet hos flerspråklige barn. I tråd med dette har barnehagelærere ansvar for å synligjøre og verdsette mangfold, legge til rette for et inkluderende lekfelleskap, stimulere til barnas språkutvikling og samarbeide med foreldre for å sikre for et meningsfull barnehage hverdag som fremmer utvikling og danning hos barna. Gjennom oppgaven vil jeg belyse hvordan barnehagelærere jobber med mangfold og et inkluderende lekfelleskap for flerspråklige barn. Jeg skal drøfte ulike funnene relatert til temaene flerkulturelt mangfold, inkluderende lekfelleskap, barnas språkutvikling og kommunikasjon og foreldresamarbeid.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleEt inkluderende lekfelleskap i barnehagen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel