• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Early Childhood Education
  • Studentoppgaver (HF-IBU)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Early Childhood Education
  • Studentoppgaver (HF-IBU)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Populærkulturens innvirkningskraft på barns lek i barnehagen

Hansen, Marius Fjeld
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.uis:inspera:100270094:101770838.pdf (386.6Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2984830
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (HF-IBU) [143]
Abstract
Temaet for denne bacheloroppgaven er hvordan barnehagelærere ser populærkulturen og medienes påvirkning i barns lek, og hva dette har av betydning. I denne oppgaven har det blitt gjort kvalitative intervju med tre pedagogiske ledere på stor avdeling.

Problemstillingen for denne teksten er: Hvordan opplever barnehagelærerne at populærkulturen virker inn på barns lek i barnehagen?

Ut ifra denne problemstillingen har jeg brukt teorier, litteratur og empiri fra intervjuene for å finne svar. Videre har jeg drøftet og analysert disse funnene og svarene. I denne teksten er det kommet frem til at barnehagelærere bruker mediene forskjellig. Og det er viktig at barnehagelæreren tar barns interesser og medvirkning på alvor. Kjønnsforskjeller i både leken og populærkulturen blir fokusert på, og det blir sett på hvor store disse forskjellene er i dag. I et samfunn preget av høyt trykk av populærkultur er det viktig at barnehagelærere følger godt med på hvilke erfaringer barna tar med seg til barnehagen, og er tilstedte i leken slik at temaer fanges opp. Barnehagelærerens interesser, alder, kjønn og holdninger er punkter som trekkes frem som viktige faktorer for barnehagelærerens bruk av mediene. Det jeg har funnet ut av i denne kvalitative undersøkelsen, er at det finnes mange sider av populærkulturens påvirkning i leken i barnehagen. Informantene var positive til populærkulturens påvirkning, og de hadde alle inntrykk av at barna ble påvirket i stor grad når de lekte rollelek og konstruksjonslek. De mente at hvis populærkulturen blir brukt riktig, er det mange gode bruksområder for dette i barnehagen.
 
 
 
Publisher
uis

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit