Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTungland, Inger Benny Espedal
dc.contributor.authorKvamme, Karoline Fagereng
dc.date.accessioned2022-03-11T16:52:18Z
dc.date.available2022-03-11T16:52:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:100270683:101761460
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2984838
dc.description.abstractDen 1. august 2018 trådte en ny nasjonal pedagognorm for barnehage i kraft. Denne krever én barnehagelærer/pedagog per 14 barn, mot én pedagog per 18 barn (tidligere norm). Gjennom kvalitative intervju av fire personer som jobber på ulike nivå av barnehage, sammenlignes deres erfaringer med økt pedagogandel og deres oppfatninger av hvordan det påvirker kvaliteten i barnehagen. Alt i alt oppgir de økt kvalitet, men at det finnes begrensende strukturelle faktorer som gjør at de anser at full kvalitetsmessig uttelling ikke er oppnådd. Dette gjenspeiles i stor grad i tilgjengelig teori på feltet.
dc.description.abstractA norm for increased teacher-to-child-ratio for Norwegian kindergarten came into force on August 1st, 2018. It calls for one teacher per 7 children under the age of 3, and one teacher per 14 children over the age of 3. The previous ratios were 1:9 and 1:18. Through qualitative interviews with four employees from different levels within the kindergarten system, I have collected and compared their experiences with and perceptions of how an increase in teacher- to-child-ratio affects the quality of kindergarten. All in all they report an increase in quality, but mention certain limiting structural factors which has them thinking the full potential for quality increase is not yet achieved. This is largely reflected in available literature on the subject.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleEffekt av styrket pedagognorm på kvalitet i barnehagen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel