Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGrøsvik, Kristin
dc.contributor.authorHorwood, Leah
dc.date.accessioned2022-03-11T16:52:20Z
dc.date.available2022-03-11T16:52:20Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:100270683:101761491
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2984840
dc.description.abstractI rammeplan for barnehagen står det at barnehagen skal bidra til at barn opplever tilhørighet til naturen. En slik følelse av tilhørighet kan være en viktig del av personlighetsutvikling, og gir også et godt grunnlag for engasjement i miljøvern seinere i livet. Denne oppgaven prøver å finne svar på hvordan pedagoger kan legge til rette for at barn utvikler naturtilhørighet. Gjennom en kvalitativ studie som bruker både intervju og observasjon har jeg sett på muligheter og utfordringer med dette arbeidet i to ulike barnehager. Den ene er en sentrumsnær barnehage med lite tilgang til større naturområder, og den andre er en naturavdeling med base i en skog. Ved å sammenligne arbeidsmetoder og analysere observasjonene i lys av teori og tidligere forskning har jeg fått svar på problemstillingen. Naturtilhørighet er et komplekst fenomen med mange faktorer som spiller inn. Funn tyder på at pedagoger må planlegge mer og være mer bevisste på mulighetene som finnes når barnehagen har begrenset tilgang til naturområder for at barna skal kunne utvikle tilhørighet til naturen.
dc.description.abstractThe Norwegian framework plan for kindergarten states that the kindergarten should contribute to children experiencing a connection to nature. Such a connection can be an important part of personality development, an also gives a good basis for engagement I environmental issues later in life. This paper investigates how kindergarten teachers can facilitate children’s development of a nature connection. Through a qualitative study that uses both interview and observation I have looked at possibilities and challenges with this work in two different kindergartens. One is in the city and has little access to larger nature areas, while the other has a nature-division with a base in a forest. By comparing the teacher’s methods, and by analysing the observations in accordance with theory and previous research I have answered my research question. Finds indicate that teachers must plan more and be more conscious of the possibilities that an urban setting offers for the children to have an opportunity to develop a connection to nature.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleBarna og naturen: forhold for vår felles framtid
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel