dc.description.abstract | I denne oppgaven har jeg forsøkt å finne svar på problemstillingen «Hvordan jobber barnehagelærerne med å forebygge mobbing i barnehagen?».
Jeg har intervjuet to barnehagelærere ved bruk av delvis strukturert kvalitativt intervju som metode, og drøftet mine funn opp mot relevant teori. Størstedel av teorien jeg har benyttet i oppgaven er hentet fra nyere nordisk forskning, dette har vært med tanke på å få oppdatert kunnskap fra endringer i barnehageloven med aktivitetsplikt og nulltoleranse for mobbing, den såkalte «mobbeloven» (barnehageloven, 2021, § 41-42).
Jeg har funnet at barnehagelærere jobber bevisst med forebygging av mobbing blant barna, både overfor hele barnegruppa og enkeltbarn. De observerer og setter igang tiltak overfor barn som trenger støtte, enten de står i fare for å bli mobbeoffer eller mobbere. I tillegg jobber de forebyggende ved å inkludere foreldresamarbeid og bygge fagkompetanse i hele barnehagen.
Samtidig kommer det frem at barnehagelærne savner mer kunnskap og forståelse av fenomenet mobbing i barnehagen. Begge hovedfunn støttes av faglitteraturen jeg har funnet. | |