Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSara Esmaeeli
dc.contributor.authorKandidatnummer(e): 1389
dc.date.accessioned2022-03-11T16:52:27Z
dc.date.available2022-03-11T16:52:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:100270094:101770880
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2984850
dc.description.abstractI min bacheloroppgave har jeg belyst følgende problemstilling: «Hvordan tilrettelegger pedagogisk leder for å inkludere flerspråklige barn i rollelek?» Til å besvare problemstillingen har jeg brukt metoden kvalitativt forskningsintervju. Jeg intervjuet to pedagogiske ledere. Informantene trakk frem flere elementer, som for eksempel at gjennom rollelek kan barn delta i ulike roller. Rollelek bidrar til å inkludere barna når noen av barna har vanskelig med å komme med i leken. Rollelek er en stor arena for flerspråklige barn sin språkutvikling, felles inkludering og deltagelse. Ansatte i barnehagen må være nære barna i grupper, observere det som skjer, gi støtte, gi tid og rom, og passe på at alle barna blir inkludert. Barna må få anerkjennelse av sine behov, og få lov til å medvirke i prosessen. De flerspråklige barna bør på det som gjelder medvirkning kunne få kjennskap til sitt språk og kultur uttrykk. Samtidig vil viktige forutsetninger være at de ansatte lærer barna å ha gjensidig respekt for hverandre, lærer av hverandre, sørger for at barna og føler seg sett og blir anerkjent for den de er. På bakgrunn av intervjuene lærte jeg at gjennom inkludering opplevde barna å forstå sin tilhørighet i gruppen og i fellesskapet. De måtte akseptere andre sin tilhørighet, de fikk anerkjennelse, respekt for «forskjelligheter», og opplevelse av å leve sammen i fellesskap. Den opplevelsen barn får i barnehagen, er viktig der og da, men også kjempeviktig for senere i livet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title«Hvordan tilrettelegger pedagogisk leder for å inkludere flerspråklige barn i rollelek?»
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel