Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSageidet, Barbara
dc.contributor.authorSvendsen, Brit
dc.date.accessioned2022-03-11T16:52:32Z
dc.date.available2022-03-11T16:52:32Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:100270094:101770985
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2984856
dc.description.abstractSammendrag Bærekraftig utvikling er et aktuelt tema i samfunnet lokalt, nasjonalt og globalt. Dette gjenspeiles i rammeplanen, nærmere bestemt som del av barnehagens verdigrunnlag. Som barnehagelærer skal man gjennom pedagogisk arbeid gi barn erfaring med bærekraftig utvikling i praksis. Bærekraftig utvikling er et komplekst begrep, og jeg ville finne ut hva som påvirker kunnskap om, holdninger til og handling for bærekraftig utvikling. På bakgrunn av dette valgte jeg følgende problemstilling: Hvilke faktorer har påvirket kunnskap om og holdninger til bærekraftig utvikling hos barnehagelærerstudenter? Hvilke faktorer fremmer arbeidet med bærekraftig utvikling i barnehagen? For å belyse problemstillingen har jeg valgt å bruke kvalitativt intervju av fem med studenter på barnehagelærerstudiet. Jeg grupperte spørsmålene rundt blant annet betydningen av teoretisk undervisning og praksis på studiet, erfaringer i oppveksten, studentens omgangskrets og nasjonale og internasjonale føringer. Det var også viktig å undersøke hvordan de selv tenker de som kommende barnehagelærere kan arbeide for bærekraftig utvikling. Hva som har påvirket studentenes kunnskap og holdninger varierer, men flere trekker frem naturopplevelser, samvær med dyr og omsorgspersoner som gode rollemodeller som viktig for egne holdninger og handlinger. Flere studenter husker lite fra den teoretiske undervisningen, men samtlige trekker frem viktige erfaringer fra praksis knyttet til bærekraftig utvikling som noe de er blitt påvirket av. Studentene ser på aktiviteter her og nå, samtaler med barn og aktiviteter i naturen som essensielt i arbeider for bærekraftig utvikling i barnehagen. Jeg konkludere med at studentene tenker likt om hvordan de vil jobbe med bærekraftig utvikling i barnehagen og at praksiserfaringer er en viktig del av barnehagelærerutdanningen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleBærekraftig utvikling på barnehagelærerstudiet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel