Matematikklekser og foreldreinvolvering
Master thesis
View/ Open
Date
2015-06-12Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1163]
Abstract
Denne masteroppgaven er et resultat av en kvalitativ studie av en lærers og fire foreldres oppfatninger om mål med matematikklekser og foreldrenes rolle når elevene arbeider med matematikklekser. For å undersøke dette ville jeg svare på spørsmål om det var samsvar mellom lærerens og foreldrenes oppfatninger om matematikkleksenes mål, og om det var samsvar mellom lærerens og foreldrenes oppfatninger om foreldreinvolvering i elevenes arbeid med matematikklekser. Formålet med prosjektet var å oppnå kunnskaper om deltakernes fornuftige system av oppfatninger, som et steg for at lærere skal kunne ta mer bevisste valg i bruk av matematikklekser.
Teorikapittelet gir et innblikk i ulike aspekter ved læring og læringssyn. Deretter presenteres teori knyttet til tidligere forskning på matematikklekser, som resultater fra denne studien er knyttet opp mot. Jeg har analysert og tolket deltakernes oppfatninger ved hjelp av et rammeverk som forstår mennesker som fornuftige individer med et sammensatt, fornuftig system av oppfatninger. I teorikapittelet har jeg gjort rede for egenskapene ved rammeverket og hvordan jeg har anvendt det til dette prosjektet.
Studien er en case-studie der intervju er benyttet som metode for å samle inn data om deltakernes uttalte oppfatninger. Datamaterialet ble analysert ved hjelp av innholdsanalyse.
Tolkning av analysene viste indikasjoner på at deltakerne hadde en samsvarende oppfatning om ferdighetstrening som et mål med matematikkleksene. Andre oppfatninger, i tillegg til ferdighetstrening, ble identifisert hos enkelte av deltakerne, uten å identifisere noe samsvar med lærers oppfatninger. Læreren og foreldrene hadde ulike oppfatninger knyttet til foreldreinvolvering også, men hadde en felles oppfatning av at en del av foreldrenes rolle var å kontrollere leksene. Tolkning av fornuftige system av oppfatninger gav innblikk i sammenhengen mellom de ulike oppfatningene og kunne være med på å forklare deltakernes atferd i forhold til matematikkleksene.
Description
Master's thesis in Didactics of mathematics for primary school