Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorCostin, Kristine
dc.date.accessioned2015-09-10T07:49:23Z
dc.date.available2015-09-10T07:49:23Z
dc.date.issued2015-06-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299239
dc.descriptionMaster's thesis in Didactics of mathematics for primary schoolnb_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er et resultat av en kvalitativ studie av en lærers og fire foreldres oppfatninger om mål med matematikklekser og foreldrenes rolle når elevene arbeider med matematikklekser. For å undersøke dette ville jeg svare på spørsmål om det var samsvar mellom lærerens og foreldrenes oppfatninger om matematikkleksenes mål, og om det var samsvar mellom lærerens og foreldrenes oppfatninger om foreldreinvolvering i elevenes arbeid med matematikklekser. Formålet med prosjektet var å oppnå kunnskaper om deltakernes fornuftige system av oppfatninger, som et steg for at lærere skal kunne ta mer bevisste valg i bruk av matematikklekser. Teorikapittelet gir et innblikk i ulike aspekter ved læring og læringssyn. Deretter presenteres teori knyttet til tidligere forskning på matematikklekser, som resultater fra denne studien er knyttet opp mot. Jeg har analysert og tolket deltakernes oppfatninger ved hjelp av et rammeverk som forstår mennesker som fornuftige individer med et sammensatt, fornuftig system av oppfatninger. I teorikapittelet har jeg gjort rede for egenskapene ved rammeverket og hvordan jeg har anvendt det til dette prosjektet. Studien er en case-studie der intervju er benyttet som metode for å samle inn data om deltakernes uttalte oppfatninger. Datamaterialet ble analysert ved hjelp av innholdsanalyse. Tolkning av analysene viste indikasjoner på at deltakerne hadde en samsvarende oppfatning om ferdighetstrening som et mål med matematikkleksene. Andre oppfatninger, i tillegg til ferdighetstrening, ble identifisert hos enkelte av deltakerne, uten å identifisere noe samsvar med lærers oppfatninger. Læreren og foreldrene hadde ulike oppfatninger knyttet til foreldreinvolvering også, men hadde en felles oppfatning av at en del av foreldrenes rolle var å kontrollere leksene. Tolkning av fornuftige system av oppfatninger gav innblikk i sammenhengen mellom de ulike oppfatningene og kunne være med på å forklare deltakernes atferd i forhold til matematikkleksene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectgrunnskolenb_NO
dc.subjectmatematikkdidaktikknb_NO
dc.subjectmatematikkleksernb_NO
dc.subjectforeldreinvolveringnb_NO
dc.subjectlæringsutbyttenb_NO
dc.subjectfornuftige system av oppfatningernb_NO
dc.subjectmatteleksernb_NO
dc.titleMatematikklekser og foreldreinvolveringnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge