Felles mentale modeller i internasjonale handballteam- en kvalitativ analyse av landslagstreneres oppfatninger.
Master thesis
View/ Open
Date
2015-06-15Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1163]
Abstract
Denne masteroppgaven handler om felles mentale modeller (FMM) i internasjonale håndball team. Hensikten med oppgaven var å utforske hvordan og på hvilken måte landslagstrenere i internasjonale håndballteam tilrettelegger for danning av felles forståelse knyttet til FMM. Oppgaven tar sikte på å belyse hvordan trenerne stimulerer til FMM i teamet, og hvordan de klargjør spillernes rolle i denne FMM.
Eksiterende faglitteratur angående FMM, ”situational awereness”, implisitt koordinasjon, krysstrening og rolleforståelse har vært benyttet for å besvare problemstillingene.
For å belyse problemstillingene har det blitt gjennomført et eksplorerende casestudium i form av tre kvalitative forskningsintervju med tre landslagstrenere.
Analysene indikerte at FMM har en sentral rolle i alle de respektive teamene. Landslagstrenerne utøver systematisk samhandlingstrening med mål om å utvikle felles forståelse for FMM. Dette blir blant annet gjennomført ved å benytte video samt kommunikasjon under og etter framvisning av videoklippene, for å øke den indre forutsigbarheten i handlingsmønsteret og koordineringsevnen mellom teammedlemmer. Funnene viste videre at trenerne utvikler en motstanderspesifikk FMM med utgangspunkt i motstanderteamets svakheter.
Samtlige trenere belyser viktigheten av å sikre seg rolleforståelse, ettersom teamets medlemmer må vite hvilke plikter og arbeidsoppgaver de har innenfor FMM`s rammer. Gjennom individuelle og kollektive møter sikrer trenerne rolleforståelse og rolleaksept. Det ble videre identifisert data som tilsier at rolletvetydighet korrelerer med manglende felles forståelse for FMM.
Description
Master's thesis in Sports and physical education