Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGjerde, Joar
dc.date.accessioned2015-09-10T07:56:06Z
dc.date.available2015-09-10T07:56:06Z
dc.date.issued2015-06-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299249
dc.descriptionMaster's thesis in Sports and physical educationnb_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om felles mentale modeller (FMM) i internasjonale håndball team. Hensikten med oppgaven var å utforske hvordan og på hvilken måte landslagstrenere i internasjonale håndballteam tilrettelegger for danning av felles forståelse knyttet til FMM. Oppgaven tar sikte på å belyse hvordan trenerne stimulerer til FMM i teamet, og hvordan de klargjør spillernes rolle i denne FMM. Eksiterende faglitteratur angående FMM, ”situational awereness”, implisitt koordinasjon, krysstrening og rolleforståelse har vært benyttet for å besvare problemstillingene. For å belyse problemstillingene har det blitt gjennomført et eksplorerende casestudium i form av tre kvalitative forskningsintervju med tre landslagstrenere. Analysene indikerte at FMM har en sentral rolle i alle de respektive teamene. Landslagstrenerne utøver systematisk samhandlingstrening med mål om å utvikle felles forståelse for FMM. Dette blir blant annet gjennomført ved å benytte video samt kommunikasjon under og etter framvisning av videoklippene, for å øke den indre forutsigbarheten i handlingsmønsteret og koordineringsevnen mellom teammedlemmer. Funnene viste videre at trenerne utvikler en motstanderspesifikk FMM med utgangspunkt i motstanderteamets svakheter. Samtlige trenere belyser viktigheten av å sikre seg rolleforståelse, ettersom teamets medlemmer må vite hvilke plikter og arbeidsoppgaver de har innenfor FMM`s rammer. Gjennom individuelle og kollektive møter sikrer trenerne rolleforståelse og rolleaksept. Det ble videre identifisert data som tilsier at rolletvetydighet korrelerer med manglende felles forståelse for FMM.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;
dc.subjectidrettnb_NO
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectfelles mentale modellernb_NO
dc.subjectfelles forståelsenb_NO
dc.subjecthåndballnb_NO
dc.subjectkoordineringsevnenb_NO
dc.subjectsamhandlingstreningnb_NO
dc.titleFelles mentale modeller i internasjonale handballteam- en kvalitativ analyse av landslagstreneres oppfatninger.nb_NO
dc.title.alternativeShared mental models in international handballteams- a qualitative analysis of national team coaches`s perceptions.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel