dc.contributor.author | Gjerde, Joar | |
dc.date.accessioned | 2015-09-10T07:56:06Z | |
dc.date.available | 2015-09-10T07:56:06Z | |
dc.date.issued | 2015-06-15 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/299249 | |
dc.description | Master's thesis in Sports and physical education | nb_NO |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven handler om felles mentale modeller (FMM) i internasjonale håndball team. Hensikten med oppgaven var å utforske hvordan og på hvilken måte landslagstrenere i internasjonale håndballteam tilrettelegger for danning av felles forståelse knyttet til FMM. Oppgaven tar sikte på å belyse hvordan trenerne stimulerer til FMM i teamet, og hvordan de klargjør spillernes rolle i denne FMM.
Eksiterende faglitteratur angående FMM, ”situational awereness”, implisitt koordinasjon, krysstrening og rolleforståelse har vært benyttet for å besvare problemstillingene.
For å belyse problemstillingene har det blitt gjennomført et eksplorerende casestudium i form av tre kvalitative forskningsintervju med tre landslagstrenere.
Analysene indikerte at FMM har en sentral rolle i alle de respektive teamene. Landslagstrenerne utøver systematisk samhandlingstrening med mål om å utvikle felles forståelse for FMM. Dette blir blant annet gjennomført ved å benytte video samt kommunikasjon under og etter framvisning av videoklippene, for å øke den indre forutsigbarheten i handlingsmønsteret og koordineringsevnen mellom teammedlemmer. Funnene viste videre at trenerne utvikler en motstanderspesifikk FMM med utgangspunkt i motstanderteamets svakheter.
Samtlige trenere belyser viktigheten av å sikre seg rolleforståelse, ettersom teamets medlemmer må vite hvilke plikter og arbeidsoppgaver de har innenfor FMM`s rammer. Gjennom individuelle og kollektive møter sikrer trenerne rolleforståelse og rolleaksept. Det ble videre identifisert data som tilsier at rolletvetydighet korrelerer med manglende felles forståelse for FMM. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015; | |
dc.subject | idrett | nb_NO |
dc.subject | kroppsøving | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.subject | felles mentale modeller | nb_NO |
dc.subject | felles forståelse | nb_NO |
dc.subject | håndball | nb_NO |
dc.subject | koordineringsevne | nb_NO |
dc.subject | samhandlingstrening | nb_NO |
dc.title | Felles mentale modeller i internasjonale handballteam- en kvalitativ analyse av landslagstreneres oppfatninger. | nb_NO |
dc.title.alternative | Shared mental models in international handballteams- a qualitative analysis of national team coaches`s perceptions. | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | nb_NO |