Staving og kjønn - en studie av gutter og jenters staveferdigheter fra 3. til 7. klasse
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/299277Utgivelsesdato
2015-05-14Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tema for denne studien var staving og kjønn, med følgende problemstilling:
I hvilken grad er det kjønnsforskjeller i staveferdigheter fra 3. – 7. klasse? Gjør gutter og jenter samme type feil?
Studien ble foretatt med utgangspunkt i teori som omhandlet språk, skriftspråk og staving, samt nasjonal og internasjonal forskning som omhandlet kjønnsforskjeller i skolen. Talldata som ble benyttet ble hentet fra normeringen av Lesesenterets Staveprøve fra 2013. Metoden var kvantitativ, hvor de nevnte talldataene ble brukt i krysstabeller, frekvenstester og signifikanstester. Effektstørrelsen ble også målt. Dette for å kunne vurdere graden av kjønnsforskjeller. For å svare på om gutter og jenter gjorde samme type feil ble kvalitativ metode brukt. Stavefeilene ble da kategorisert og analysert. Utgangspunkt for denne analysen var aktuell staveteori. Studien gikk både i bredden og i dybden.
Resultatene indikerte at det er kjønnsforskjeller i staveferdigheter i grunnskolen, da resultatene var signifikante i fjerde, femte og sjette klasse. Den største effektstørrelsen var i sjette klasse.
På samtlige trinn hadde jentene kommet litt lenger i staveutviklingen, enten det var snakk om ferdigheter innen grafemisk selektering eller staving av ord med morfemisk regulering. Analysen viste at jentene i noen større grad enn guttene hadde tilegnet seg ortografiske staveferdigheter.
Funnene viste at gutter og jenter stort sett gjør samme type feil, men at guttene staver feil i større omfang enn jentene, og har oftere vansker med for eksempel det skriftspråklige talemålet og homofone ord.
Selv om kjønnsforskjellene ikke var store, skiller disse funnene seg fra tidligere undersøkelser av leseferdigheter, der guttene og jentene behersket lesningens tekniske side like godt. Hvis kjønnsforskjeller i skrivingens tekniske aspekt trer frem allerede på barne- og ungdomstrinnet, kan disse funnene bidra til å forklare de dokumenterte kjønnsforskjellene i skriving på ungdomstrinnet.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education