Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJoner, Maya Dybvig
dc.date.accessioned2015-09-10T08:28:37Z
dc.date.available2015-09-10T08:28:37Z
dc.date.issued2015-05-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299277
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractTema for denne studien var staving og kjønn, med følgende problemstilling: I hvilken grad er det kjønnsforskjeller i staveferdigheter fra 3. – 7. klasse? Gjør gutter og jenter samme type feil? Studien ble foretatt med utgangspunkt i teori som omhandlet språk, skriftspråk og staving, samt nasjonal og internasjonal forskning som omhandlet kjønnsforskjeller i skolen. Talldata som ble benyttet ble hentet fra normeringen av Lesesenterets Staveprøve fra 2013. Metoden var kvantitativ, hvor de nevnte talldataene ble brukt i krysstabeller, frekvenstester og signifikanstester. Effektstørrelsen ble også målt. Dette for å kunne vurdere graden av kjønnsforskjeller. For å svare på om gutter og jenter gjorde samme type feil ble kvalitativ metode brukt. Stavefeilene ble da kategorisert og analysert. Utgangspunkt for denne analysen var aktuell staveteori. Studien gikk både i bredden og i dybden. Resultatene indikerte at det er kjønnsforskjeller i staveferdigheter i grunnskolen, da resultatene var signifikante i fjerde, femte og sjette klasse. Den største effektstørrelsen var i sjette klasse. På samtlige trinn hadde jentene kommet litt lenger i staveutviklingen, enten det var snakk om ferdigheter innen grafemisk selektering eller staving av ord med morfemisk regulering. Analysen viste at jentene i noen større grad enn guttene hadde tilegnet seg ortografiske staveferdigheter. Funnene viste at gutter og jenter stort sett gjør samme type feil, men at guttene staver feil i større omfang enn jentene, og har oftere vansker med for eksempel det skriftspråklige talemålet og homofone ord. Selv om kjønnsforskjellene ikke var store, skiller disse funnene seg fra tidligere undersøkelser av leseferdigheter, der guttene og jentene behersket lesningens tekniske side like godt. Hvis kjønnsforskjeller i skrivingens tekniske aspekt trer frem allerede på barne- og ungdomstrinnet, kan disse funnene bidra til å forklare de dokumenterte kjønnsforskjellene i skriving på ungdomstrinnet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectstavingnb_NO
dc.subjectstavefeilnb_NO
dc.subjectkjønnsforskjellernb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectstaveferdigheternb_NO
dc.titleStaving og kjønn - en studie av gutter og jenters staveferdigheter fra 3. til 7. klassenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge