Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKnutsen, Joachim
dc.date.accessioned2015-09-10T08:40:44Z
dc.date.available2015-09-10T08:40:44Z
dc.date.issued2015-06-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299287
dc.descriptionMaster's thesis in Sports and physical educationnb_NO
dc.description.abstractHovedhensikten med denne studien var å beskrive relasjonen mellom trener og utøver i lagidrett og individuell idrett og i hvilken grad ferdighets,- og aldersnivå hadde påvirkning på relasjonen. Videre skulle denne studien undersøke om alder, bosted, erfaring, utdanning og kompetanse hos treneren hadde noen innvirkning på relasjonen mellom trener og utøver, og i hvilken grad det kunne påvirke treneren sine tankemåte og treneratferd. Til slutt ville denne studien finne svar på om trenere i individuell idrett og lagidrett legger til rette for et autonomistøttende treningsklima, og om de støtter opp om utøvernes opplevelse av autonomi. Ti trenere, fem fra lagidrett og fem fra individuell idrett ble intervjuet ved bruk av CART-Q questionnaire. Resultatene viser at individuelle trenere hadde flere fordeler når det kom til å skape gode relasjoner med sine utøvere. Blant annet hadde individuelle trenere lettere for å skape nære forhold til sine utøvere der de stolte på hverandre. Funnene avslørte videre at individuelle trenere lettere fikk god og nok kommunikasjon med sine utøvere. Grunnen til at individuelle trenere så ut til å skape en bedre relasjon var; a) mindre gruppestørrelse, b) mer tid til oppfølgning av utøvere og c) kommer tettere på. Nivåforskjeller ser ut til å påvirke hvor gode relasjoner trenere har med sine utøvere. Treneratferden i form av mottakelighet og vennlighet så blant annet ut til å variere ut fra nivå. Funn på autonomi, viser at individuelle trenere og lagtrenere involverte sine utøvere i like stor grad i målsettingsarbeidet, og jobbet like mye med å selvstendiggjøre sine utøvere i trening,- og konkurransesituasjoner. Individuelle trenere involverte utøverne mer i treningsplanleggingen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectidrettnb_NO
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.subjectautonominb_NO
dc.subjectindividuelle trenerenb_NO
dc.subjectlagtrenerenb_NO
dc.subjectsubjektive forholdnb_NO
dc.titleTrener og utøver relasjonennb_NO
dc.title.alternativeEt casestudie av individuelle trenere og lagtrenere sin evne til å støtte opp om utøverens opplevelse av relasjon og autonominb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [995]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge