Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorUnsvåg, Sissel Furly
dc.date.accessioned2015-09-10T13:07:04Z
dc.date.available2015-09-10T13:07:04Z
dc.date.issued2015-06-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299381
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractI denne studien har elevperspektivet vært sentralt. Formålet var å få kunnskap om elevenes erfaringer med i hvor stor grad, og på hvilken måte sosial kompetanse blir «innlemmet» i skolehverdagen. Videre ønsket jeg å få kjennskap til elevenes tanker om hvorfor sosial kompetanse er viktig, samt belyse sentrale momenter i skolens tilrettelegging for arbeidet med elevenes sosiale utvikling. Jeg var opptatt av å få et dybdeperspektiv og valget ble derfor en kvalitativ tilnærming. Et semistrukturert intervju ble benyttet, for å innhente seks elevers oppfatninger av problemstillingen. I tillegg ønsket jeg å innhente relevant bakgrunnsinformasjon fra ledelsen ved de representerte skolene. Intervjuguiden ble utformet med utgangspunkt i problemstillingen. Studiens funn ble drøftet i lys av relevant norsk og internasjonal faglitteratur og forskning. I denne studien mener informantene at den sosiale opplæringen bør prioriteres mer i skolen for alle elever, og at en tilrettelegging for sårbare elever er av stor betydning. Videre ble det påpekt at den enkelte elevs utvikling av sosial kompetanse, kan være svært avgjørende både i det daglige og i et fremtidig perspektiv. Et mer bevisst og målrettet arbeid med barn og unges sosiale utvikling, kan påvirke den sosiale kompetansen positivt, og dermed fungere som en beskyttelsesfaktor i mange tilfeller. Flertallet av informantene hadde erfaring med et større fokus på den sosiale opplæringen i barneskolen, enn i ungdomsskolen. Informantene hadde samtidig et klart ønske om en økt fokusering på elevenes sosiale kompetanse, også i ungdomsskolen. Relasjonsbygging, klassemiljø og klasseledelse ble fremhevet som positive elementer som kan påvirke både den sosiale og faglige utviklingen. Informantene var også opptatt av hvordan læreren møter sine elever og i hvilken grad den enkelte blir sett og ivaretatt. Det ble videre argumentert for at kvaliteten på skole-hjem samarbeidet, kan være en avgjørende faktor for utviklingen av sosial kompetanse, spesielt for elever som strever. Utviklingen av sosial kompetanse innbefatter både skole og hjem, og klare felles mål kan legge forholdene til rette for at denne prosessen blir mindre krevende for den enkelte eleven.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectsosial kompetansenb_NO
dc.subjectsosiale ferdigheternb_NO
dc.subjectelevperspektivnb_NO
dc.subjectstyrende dokumenternb_NO
dc.subjectskole-hjem samarbeidnb_NO
dc.subjecttilretteleggingnb_NO
dc.subjecttidlig innsatsnb_NO
dc.subjectklasseledelsenb_NO
dc.subjectrelasjonernb_NO
dc.subjectklassemiljøetnb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.titleSosial kompetanse på timeplanen? Sett fra et elevperspektiv: Hvordan og i hvilken grad blir sosial kompetanse "innlemmet" i skolehverdagen? Hvorfor er sosial kompetanse viktig og hvordan kan skolen tilrettelegge for arbeidet med elevenes sosiale utvikling?nb_NO
dc.title.alternativeSocial competence as a part of the timetable? From a student perspective: How and to what extent is social competence incorporated into school life? Why is social competence important and in what way may school organize working with student`s social development?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge