Inkludering av FNs bærekraftsmål i kjemiutdanningene Embracing the UN sustainability goals into the Chemistry educations
Abstract
Tema for denne masteroppgaven er utdanning for bærekraftig utvikling, og problemstillingen som belyses er «Hvordan kan Universitetet i Stavanger inkludere FNs bærekraftsmål i kjemiutdanningene?» Bakgrunnen for denne problemstillingen er de 17 bærekraftsmålene som ble vedtatt av FNs medlemsland høsten 2015. Som en introduksjon til mål nr. 4 kan man lese at utdanning er nøkkelen til utvikling, og i delmål 4.7 er dette spesifisert i større detalj:
«4.7) Innen 2030 sikre at alle elever og studenter tilegner seg den kompetansen som er nødvendig for å fremme bærekraftig utvikling, blant annet gjennom utdanning i bærekraftig utvikling (…)»1
Ved Universitet i Stavanger er grønn omstilling trukket frem som selve kjernen i universitetets satsningsområder. Et konkret mål universitet har satt seg er blant annet å «integrere mål om bærekraft i utdanningene våre».2 I denne oppgaven har det blitt undersøkt hvordan universitet i både inn- og utland har arbeidet med integrering av bærekraftsmålene i kjemiutdannelsene. Resultatene av disse undersøkelsene har blitt presentert i detalj. Konklusjonen er at målet om å fremme bærekraft har blitt en betydelig del av den overordnede strategien ved alle de største universitetene her i Norge, og universitet som Universitetet i Bergen og NTNU har også innført flere emner og studieprogram som er direkte knyttet til bærekraft. Når det derimot kommer til kjemiemnene som tilbys i bachelorstudier i kjemi er det minimalt med fokus på grønn og bærekraftig kjemi, og det er bare ved NTNU at ordet bærekraft i det hele tatt nevnes i emnebeskrivelsene man finner på nettsidene. Undersøkelsen av internasjonale universitet rundt i verden har bidratt til å gi flere konkrete forslag til hvordan Universitetet i Stavanger kan integrere bærekraft i kjemiutdannelsene. Forslagene som diskuteres i oppgaven er:
1) Kartlegging av nødvendige endringer på universitetet2) Endring av nettsiden og inkludering av bærekraft i emnebeskrivelser3) Innføring av enkeltemner i grønn og bærekraftig kjemi4) Innføring av nytt bachelorprogram i grønn kjemi5) Reformering og modifisering av eksisterende emner