dc.description.abstract | Denne masteroppgaven handler om elevers trivsel og læring i kroppsøving. Moen et al.
(2018) presenterte, i sin kartleggingsstudie, at 85 % av elevene på ungdomstrinnet sa at de
likte kroppsøving “godt” eller “veldig godt”. Likevel er det en mindre andel av elevgruppen
som direkte mistrives i faget (Moen et al. 2018). Faget skal stimulere til livslang
bevegelsesglede for alle (Kunnskapsdepartementet, 2019). Det er av betydning at elevene
trives om vi skal nå målene fastsatt i dagens læreplan. Studiens formål var å undersøke
hvilken betydning lærer-elev relasjonen har på elevenes trivsel og læring i kroppsøvingsfaget.
For å undersøke problemstillingen ble det gjennomført kvalitative forskningsintervju
etterfulgt av en tematisk analyse. Den tematiske analysen ble grunnlaget for presentasjon av
studiens resultater ved interessante funn knyttet til problemstillingen. Studiens teoretiske
grunnlag er basert på tidligere forskning og teori på temaene trivsel, læring og lærer-elev
relasjon. Selvbestemmelsesteorien (Deci & Ryan, 2012) var viktig i oppgaven da denne
teorien er spesielt egnet til å undersøke hvilke faktorer som påvirker elevenes motivasjon, og
hvordan gode lærer-elev relasjoner kan legge til rette for tilfredsstillelse av grunnleggende
psykologiske behov.
Studiens resultater viste at lærer-elev relasjonen vil ha stor betydning for elevers læring og
trivsel i kroppsøving. Resultatene viste videre at kroppsøvingslærere må være bevisst eget syn
på kropp og hvilken verdi de tillegger kroppsøvingsfaget, da dette gjenspeiles i elevenes
forståelse av egen kropp og oppfattelse av fagets læremål. Resultatdelen viste at lærerne har
ansvaret for å skape en positiv lærer-elev relasjon, og at deres tilrettelegging av et trygt miljø
der elevenes grunnleggende behov blir tilfredsstilt er avgjørende for elevenes trivsel og
læring. | |