Relasjoner i kroppsøving. En kvalitativ studie om relasjonskvalitet i lærer-elev-relasjoner på ungdomsskolen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3005763Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1164]
Sammendrag
BakgrunnKroppsøving er et fag som skal stimulere til livslang bevegelsesglede. For at dette skal være tilfellet, er det nødvendig at elevene trives og har motivasjon i faget. Lærer-elev-relasjoner har stor betydning for elevers trivsel og motivasjon i kroppsøvingsfaget. Samtidig viser kroppsøvingsfaget seg å favorisere enkelte elevgrupper, blant annet høykompetente og idrettsaktive elever.
FormålHensikten med masteroppgaven er å få en større forståelse for hvordan elever på ungdomsskolen opplever lærer-elev-relasjoner i kroppsøving, og om elevenes kompetanse og deltakelse har betydning for relasjonen. Studien søker svar på følgende forskningsspørsmål: «Hvordan opplever høykompetente elever i kroppsøving relasjonen til kroppsøvingslæreren på ungdomstrinnet sammenlignet med resten av elevgruppen?» I tillegg er det utarbeidet to delproblemstillinger som skal bidra med å utdype forskningsspørsmålet. Delproblemstillingene er «Hvordan opplever kroppsøvingslæreren relasjonen til elevene sine i kroppsøving?» og «Hvordan opplever elever at relasjonen med kroppsøvingslæreren har betydning for deres trivsel, motivasjon og bevegelsesglede i kroppsøving?».
UtvalgSyv elever i alderen 15-16 år ble rekruttert fra en ungdomsskole i Rogaland ved strategisk utvalg.
MetodeStudien har et kvalitativ design. Den undersøker en bestemt klasse, og det er derfor en casestudie. Det ble anvendt semistrukturerte intervjuer for utvikling av data.
ResultatFunn i studien viser at elever med høy kompetanse i kroppsøving har noe høyere kvalitet i relasjonen med kroppsøvingslæreren sammenlignet med resten av elevgruppen. De høykompetente elevene er idrettsaktive på fritiden. Studien viser at idrettsdiskursen står sterkt i den aktuelle klassen, og dette høster de høykompetente elevene fordeler ved, både når det gjelder relasjonen med læreren, deres trivsel, motivasjon og bevegelsesglede.
Nøkkelord: kroppsøving, lærer-elev-relasjon, relasjonskvalitet, høykompetente elever, bevegelsesglede, motivasjon, trivsel