Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGiske, Rune
dc.contributor.advisorNæsheim-Bjørkvik, Gro
dc.contributor.authorAndersen, Thea
dc.date.accessioned2022-07-15T15:51:11Z
dc.date.available2022-07-15T15:51:11Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111219913:21051607
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005763
dc.description.abstractBakgrunn Kroppsøving er et fag som skal stimulere til livslang bevegelsesglede. For at dette skal være tilfellet, er det nødvendig at elevene trives og har motivasjon i faget. Lærer-elev-relasjoner har stor betydning for elevers trivsel og motivasjon i kroppsøvingsfaget. Samtidig viser kroppsøvingsfaget seg å favorisere enkelte elevgrupper, blant annet høykompetente og idrettsaktive elever. Formål Hensikten med masteroppgaven er å få en større forståelse for hvordan elever på ungdomsskolen opplever lærer-elev-relasjoner i kroppsøving, og om elevenes kompetanse og deltakelse har betydning for relasjonen. Studien søker svar på følgende forskningsspørsmål: «Hvordan opplever høykompetente elever i kroppsøving relasjonen til kroppsøvingslæreren på ungdomstrinnet sammenlignet med resten av elevgruppen?» I tillegg er det utarbeidet to delproblemstillinger som skal bidra med å utdype forskningsspørsmålet. Delproblemstillingene er «Hvordan opplever kroppsøvingslæreren relasjonen til elevene sine i kroppsøving?» og «Hvordan opplever elever at relasjonen med kroppsøvingslæreren har betydning for deres trivsel, motivasjon og bevegelsesglede i kroppsøving?». Utvalg Syv elever i alderen 15-16 år ble rekruttert fra en ungdomsskole i Rogaland ved strategisk utvalg. Metode Studien har et kvalitativ design. Den undersøker en bestemt klasse, og det er derfor en casestudie. Det ble anvendt semistrukturerte intervjuer for utvikling av data. Resultat Funn i studien viser at elever med høy kompetanse i kroppsøving har noe høyere kvalitet i relasjonen med kroppsøvingslæreren sammenlignet med resten av elevgruppen. De høykompetente elevene er idrettsaktive på fritiden. Studien viser at idrettsdiskursen står sterkt i den aktuelle klassen, og dette høster de høykompetente elevene fordeler ved, både når det gjelder relasjonen med læreren, deres trivsel, motivasjon og bevegelsesglede. Nøkkelord: kroppsøving, lærer-elev-relasjon, relasjonskvalitet, høykompetente elever, bevegelsesglede, motivasjon, trivsel
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleRelasjoner i kroppsøving. En kvalitativ studie om relasjonskvalitet i lærer-elev-relasjoner på ungdomsskolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel