Hvordan opplever 10. klasse elever at digitale verktøy påvirker deres motivasjon i matematikkundervisningen.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3006027Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
SammendragVi er i en tid der digitale verktøy har tatt et stort sprang inn i den norske skolen. Hvordan påvirker dette motivasjonen blant norske ungdom? Forskningen er tydelig på at motivasjon og resultater henger tydelig sammen i matematikkundervisningen. Denne studien har et kvalitativ aspekt i form av 8 elevintervju på 2-3 elever per intervju, og et kvantitativt aspekt i form av en spørreundersøkelse på 199 respondenter. Denne formen ga mulighet der spørreundersøkelsen ga et helhetsbilde, ga elevintervjuene en innsikt i elevenes opplevelser. Problemstillingen min er: Hvordan opplever 10. klasse elever at digitale verktøy påvirker deres motivasjon i matematikkundervisningen.
Datamaterialet ble hentet inn i samarbeid med alle studentene som gikk 9. semester ved UiS. Og besto av elevintervju og lærerintervju som ble transkribert, og spørreundersøkelse som ble sendt ut til alle klassene som deltok i prosjektet. Der jeg har hatt fokus på elevintervjuene og spørreundersøkelsen i 10. klasse. For å tolke intervjuene og spørreundersøkelsen har jeg hatt fokus på begrepene mestringsforventning, verdier og tankesett.
Det ser ut til å være en positiv trend i elevers motivasjon, elevene gleder seg i større grad til matematikktimene enn tidligere, og et av aspektene kan være de digitale verktøyene som er med på å forme hverdagen til elevene i veldig stor grad. Men, det er ikke nok å bare gi elevene ett nettbrett å forvente at motivasjonen skal øke. Læreren stiller fremdeles en sentral rolle i å tilpasse undervisningen, og skape varierte og spennende undervisningssituasjoner som kan være med på å øke motivasjonen, som videre kan øke oppnåelsene til norske elever.