Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTyskerud, Anita
dc.contributor.advisorMosvold, Reidar
dc.contributor.authorNærland, Ole
dc.date.accessioned2022-07-27T15:51:09Z
dc.date.available2022-07-27T15:51:09Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111017455:21048302
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3008848
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractMatematiske helklassediskusjoner er et område i matematikkundervisningen som det legges mer og mer vekt på. Mye av den tidligere forskningen på dette området viser til hvordan en som lærer kan orkestrere og legge til rette for å styre den matematiske samtalen i det sporet en vil. Fokuset i denne masteravhandlingen er å se på arbeidet med å bruke samtaletrekk for å utvikle en klasseromskultur for matematiske helklassediskusjoner. Fokuset i avhandlingen ligger på hva en lærer kan gjøre for å skape denne kulturen. Problemstillingen blir sett i lys av en lærers bruk av samtaletrekk, der det blir drøftet hvordan læreren bruker samtaletrekkene, hvilken respons læreren får ved å benytte disse samtaletrekkene og hvilke valg og vurderinger læreren står ovenfor for å kunne skape et klasserom som i større grad inviterer elevene til å engasjere seg i helklassediskusjonen. Hva som bør ligge til bunn før en starter med helklassediskusjoner trekkes også frem. Datamaterialet i studien er samlet inn gjennom en kvalitativ tilnærming i form av en casestudie. Det ble gjort videoopptak og feltnotater av tolv skoletimer fordelt likt på to klasser, der den samme læreren i begge klasserommene drev med kontekstbasert matematikkundervisning. Deltakerne i studien var to klasser på tiende trinn i en norsk ungdomsskole. Studien har konkludert med at det å skape et trygt klasserom der elevene har gode relasjoner til hverandre er sentralt for å skape en klasseromskultur for matematiske samtaler i helklassediskusjoner. Ved å jobbe med det sosiale miljøet i klasserommet kan en skape elever som ønsker å gjøre hverandre gode og som opplever støtte blant sine medelever – noe som igjen påvirker elevenes motivasjon til å delta aktivt i en helklassediskusjon. Studien konkluderer også med at dersom faktorer som blant annet et trygt klasserom ikke er til stede så vil samtaletrekk ikke nødvendigvis fungere til å skape helklassediskusjoner i den grad som er ønsket i form av at man ikke får de elevsvarene som bidrar til en god diskusjon.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleArbeidet med å bruke samtaletrekk for å utvikle en klasseromskultur for matematiske helklassediskusjoner.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel