dc.description.abstract | Matematiske helklassediskusjoner er et område i matematikkundervisningen som det legges mer og mer vekt på. Mye av den tidligere forskningen på dette området viser til hvordan en som lærer kan orkestrere og legge til rette for å styre den matematiske samtalen i det sporet en vil. Fokuset i denne masteravhandlingen er å se på arbeidet med å bruke samtaletrekk for å utvikle en klasseromskultur for matematiske helklassediskusjoner. Fokuset i avhandlingen ligger på hva en lærer kan gjøre for å skape denne kulturen.
Problemstillingen blir sett i lys av en lærers bruk av samtaletrekk, der det blir drøftet hvordan læreren bruker samtaletrekkene, hvilken respons læreren får ved å benytte disse samtaletrekkene og hvilke valg og vurderinger læreren står ovenfor for å kunne skape et klasserom som i større grad inviterer elevene til å engasjere seg i helklassediskusjonen. Hva som bør ligge til bunn før en starter med helklassediskusjoner trekkes også frem.
Datamaterialet i studien er samlet inn gjennom en kvalitativ tilnærming i form av en casestudie. Det ble gjort videoopptak og feltnotater av tolv skoletimer fordelt likt på to klasser, der den samme læreren i begge klasserommene drev med kontekstbasert matematikkundervisning. Deltakerne i studien var to klasser på tiende trinn i en norsk ungdomsskole.
Studien har konkludert med at det å skape et trygt klasserom der elevene har gode relasjoner til hverandre er sentralt for å skape en klasseromskultur for matematiske samtaler i helklassediskusjoner. Ved å jobbe med det sosiale miljøet i klasserommet kan en skape elever som ønsker å gjøre hverandre gode og som opplever støtte blant sine medelever – noe som igjen påvirker elevenes motivasjon til å delta aktivt i en helklassediskusjon. Studien konkluderer også med at dersom faktorer som blant annet et trygt klasserom ikke er til stede så vil samtaletrekk ikke nødvendigvis fungere til å skape helklassediskusjoner i den grad som er ønsket i form av at man ikke får de elevsvarene som bidrar til en god diskusjon. | |