Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJernes, Margrethe
dc.contributor.advisorGranone, Francesca
dc.contributor.authorSæbø, Janken C.
dc.date.accessioned2022-08-27T15:51:13Z
dc.date.available2022-08-27T15:51:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:106670752:37551820
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013940
dc.description.abstractEn barnehageleder har mange oppgaver, og en av disse er å lede ansattes læring. Bakgrunnen for denne masteroppgaven er sentrale styringsdokumenters vektlegging av barnehagen som en lærende organisasjon, og forskning som viser at barnehagene enda har en vei å gå for å bli en lærende organisasjon. Min erfaring som barnehageleder styrket interessen for å finne ut mer om dette. Med dette bakteppet ønsket jeg å høre hva barnehageledere mener om hvordan de styrker barnehagen som en lærende organisasjon, gjennom ledelse av ansattes læring. Problemstillingen peker på hva barnehageledere sier, og kvalitativ metode og bruk av semistrukturert intervju, var derfor bedre egnet enn en kvantitativ metode ville vært. Teori og forskning som jeg bygger på dreier seg i særlig grad om lærende organisasjoner og lærende barnehager, ledelse og voksnes læring. Viktige moment her er hentet fra Senge, Gotvassli og Wadel, men også fra blant andre Hargreaves og Fullan om den profesjonelle kapitalens kraft, Dysthe om læring som sosial praksis, Nielsen og Kvale om mesterlære, Molander og Terum om kommentatorkompetanse, Bernstein om vertikal og horisontal diskurs, Eik om hvordan den horisontale diskursen dominerer i barnehagen, Granrusten om fagprofesjonell og ledelsesprofesjonell, og Larsen og Slåtten om fagspråkets betydning i barnehagen. Gjennom kvalitative intervju med åtte barnehageledere i to kommuner har jeg fått et godt materiale å bygge oppgaven på. Intervjuene ble transkribert og analysert, og for analysen benyttet jeg et analysedokument, og hentet inspirasjon fra stegvis-deduktiv induktiv metode. Gjennom analysen av empirien identifiserte jeg tre kategorier som beskriver forutsetninger for at ledelse av læring skal kunne skje. Jeg beskriver disse som grunnpilarer, og de omhandler trygghet og tillit – hvor barnehagens kultur er temaet, prioriteringer – om struktur i barnehagen, og fellesskap og fag. Disse blir senere gjentatt i en figur, i søyler hvor de blir omtalt som kultur, struktur og fellesskap og fag. Et sentralt funn i denne oppgaven er at læring i barnehagen skjer særlig gjennom arbeid på gulvet og via refleksjon, og at ledelsen her er vesentlig. Gjennom begge disse veiene til læring vil barnehageleder som rollemodell ha en viktig funksjon. Når det gjelder læring på gulvet blir felles språk en forutsetning for felles forståelse, noe som igjen danner grunnlag for kollektiv kapasitet. For ledelse av læring via refleksjon vil barnehageleders tilrettelegging for refleksjonsprosesser være en forutsetning for å initiere disse prosessene. Når disse forutsetningene er oppfylt, er det innholdet i refleksjonsprosessene som er med på å gi god utnyttelse av læringspotensialet i refleksjonene. Denne studien peker på noen implikasjoner for praksis. Disse går i retning av hvordan barnehageleder kan lede læring ved å legge vekt på å bygge god kultur og struktur i barnehagen, og på at fellesskap og fag er essensielt å ha søkelys på. Her er det nyttig at barnehageleder særlig tenker på hvordan tiden utnyttes, både ved ledelse av læring på gulvet, og ledelse av læring via refleksjon. Dette kan gjøres ved at barnehageleder strukturerer, sorterer og systematiserer alle krav og forventninger, og planlegger, prioriterer og sorterer satsinger i barnehagen. Ved å ha søkelys på struktur velges det derfor retning for arbeidet i barnehagen. For en barnehageleder som skal lede læring for de ansatte er arbeid med kulturen i barnehagen essensielt, slik at de ansatte blir trygge på hverandre, og har tillit til hverandre. Kollektiv kapasitet bygges gjennom å utnytte den profesjonelle kapitalens kraft, utvikle et felles språk og dermed en felles forståelse, og sørge for at alle er godt kjent med de faglige satsingene i barnehagen. Ved å lede læring, og sørge for å utnytte mulighetene læring på gulvet og i refleksjonsprosesser gir, vil det kunne vise på gulvet at det jobbes med fag i barnehagen. Det er også et annet sentralt funn i denne studien. Det peker i retning av at det er i ferd med å skje en bevegelse og endring i barnehageleders kunnskaper om hva lærende organisasjoner er, og hva det innebærer for ledelse av læring. Det kan se ut som det er i ferd med å vokse fram en ny tradisjon for barnehageledelse, som i større grad er kunnskapsbasert.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleDet skal vise på gulvet at vi jobber med fag! En studie om ledelse av ansattes læring i barnehager
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel