• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Education and Special Education
  • Studentoppgaver (HF-IGIS)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Education and Special Education
  • Studentoppgaver (HF-IGIS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samarbeidslæring i kroppsøvingsfaget. En aksjonsforskningsstudie som undersøker elevers erfaringer med samarbeidslæring i kroppsøvingsundervisningen.

Roda, Egeland Birgit; Undheim, Nora
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.uis:inspera:111219913:21048209.pdf (879.2Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3015478
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1278]
Abstract
Denne masteroppgaven har tatt i bruk aksjonsforskning, med Lesson Study som metode for å innhente data. På bakgrunn av at “Deltakelse og samarbeid” har blitt implementert i den nye læreplanen for kroppsøving (LK20), så vi det som nyttig å undersøke hvilke erfaringer elever på ungdomsskolen hadde med samarbeidslæring. Oppgavens hensikt var å få en større forståelse for hvordan samarbeidslæring kunne brukes i undervisningen, og se hvilke erfaringer elevene hadde med samarbeidslæring. Studien har hatt fokus på Vygotsky sin teori om sosiokulturell læring (Vygotsky, 1978), og det å bygge stillaser gjennom å gi elevene oppgaver.

Med bruk av flere Lesson Study sykluser ønsket vi gjennom intervju og observasjon å besvare følgende problemstilling:

Hvilke erfaringer har elever i 8.klasse og 10.klasse med samarbeidslæring i kroppsøving?

Elevene som er inkludert i studien hadde ulike erfaringer med samarbeidslæring. Elevene fra 8.trinn mener positive og oppmuntrende tilbakemeldinger er viktige når en arbeider med samarbeidslæring. Elevene fra 10.trinn sa at de erfarer at kommunikasjon og inkludering er viktig for å få til et godt samarbeid. Et flertall av informantene oppga at de syntes det var lettere å delta i aktiviteter i kroppsøving når klassen deltes inn i små, heterogene grupper. Fem av informantene oppga at de har vært mer aktive i en periode der undervisningen var preget av samarbeidslæring. To av informantene oppga at de har vært mindre aktive i løpet av denne undervisningsperioden der det har vært fokus på samarbeidslæring. Samtlige informanter oppga at de har hatt en positiv opplevelse i undervisningen.
 
 
 
Publisher
uis

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit