Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNæsheim-Bjørkvik, Gro
dc.contributor.authorRoda, Egeland Birgit
dc.contributor.authorUndheim, Nora
dc.date.accessioned2022-09-02T15:51:18Z
dc.date.available2022-09-02T15:51:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111219913:21048209
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015478
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har tatt i bruk aksjonsforskning, med Lesson Study som metode for å innhente data. På bakgrunn av at “Deltakelse og samarbeid” har blitt implementert i den nye læreplanen for kroppsøving (LK20), så vi det som nyttig å undersøke hvilke erfaringer elever på ungdomsskolen hadde med samarbeidslæring. Oppgavens hensikt var å få en større forståelse for hvordan samarbeidslæring kunne brukes i undervisningen, og se hvilke erfaringer elevene hadde med samarbeidslæring. Studien har hatt fokus på Vygotsky sin teori om sosiokulturell læring (Vygotsky, 1978), og det å bygge stillaser gjennom å gi elevene oppgaver. Med bruk av flere Lesson Study sykluser ønsket vi gjennom intervju og observasjon å besvare følgende problemstilling: Hvilke erfaringer har elever i 8.klasse og 10.klasse med samarbeidslæring i kroppsøving? Elevene som er inkludert i studien hadde ulike erfaringer med samarbeidslæring. Elevene fra 8.trinn mener positive og oppmuntrende tilbakemeldinger er viktige når en arbeider med samarbeidslæring. Elevene fra 10.trinn sa at de erfarer at kommunikasjon og inkludering er viktig for å få til et godt samarbeid. Et flertall av informantene oppga at de syntes det var lettere å delta i aktiviteter i kroppsøving når klassen deltes inn i små, heterogene grupper. Fem av informantene oppga at de har vært mer aktive i en periode der undervisningen var preget av samarbeidslæring. To av informantene oppga at de har vært mindre aktive i løpet av denne undervisningsperioden der det har vært fokus på samarbeidslæring. Samtlige informanter oppga at de har hatt en positiv opplevelse i undervisningen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleSamarbeidslæring i kroppsøvingsfaget. En aksjonsforskningsstudie som undersøker elevers erfaringer med samarbeidslæring i kroppsøvingsundervisningen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel