Lærerkompetanse i spesialpedagogikk – tilpassing av leseundervisningen på 1. trinn
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3017898Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1089]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Temaet for masteroppgaven var tilpasset opplæring på 1. trinn. Formålet var å undersøke om lærere med ulik kompetanse i spesialpedagogikk tilpasser forskjellig. For å undersøke dette ble det valgt en problemstilling: Hvordan tilpasser lærere, med ulik kompetanse i spesialundervisning, leseundervisningen på 1. trinn, når de har elever med behov for spesialundervisning som følger den ordinære opplæringen?
For å svare på problemstillingen ble det undersøkt hvordan lærere på 1. trinn, med ulik kompetanse i spesialundervisning, opplyser at de tilpasser leseundervisningen. Det er undersøkt om de gir elevene lesestoff og oppgaver tilpasset elevenes individuelle nivå, og det er undersøkt om de gjennomfører undervisningen i hel klasse, og om de setter av tid til hver enkelt elev.
Masteroppgavens metode er kvantitativ. Datamateriale fra Two Teachers-prosjektet ved Lesesenteret er benyttet for å svare på problemstillingen. Datamaterialet er hentet fra kontrollgruppen i prosjektet, og er fra våren 2017. Datamaterialet er analysert i frekvensanalyser, krysstabeller og signifikanstester.
Resultatene indikerer at lærerne tilpasser leseundervisningen, men at de ikke gjør det i en stor nok andel av undervisningen. Ut ifra resultatene påvirker lærerens utdanning i spesialpedagogikk til en viss grad hvordan de tilpasser leseundervisningen, men ikke betraktelig. I oppgavens teoridel er det vist til relevant litteratur som poengterer hvor viktig det er med fagkompetanse i lesing, i tillegg til spesialpedagogisk kompetanse som innebærer å ha kunnskap om hvordan leseundervisningen kan tilpasses elever med ulike forutsetninger og utfordringer.