Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGjestsen, Åse Kathrine
dc.contributor.authorTeien-Lund, Tuva
dc.date.accessioned2022-09-14T15:51:09Z
dc.date.available2022-09-14T15:51:09Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111212635:22083465
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3017898
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTemaet for masteroppgaven var tilpasset opplæring på 1. trinn. Formålet var å undersøke om lærere med ulik kompetanse i spesialpedagogikk tilpasser forskjellig. For å undersøke dette ble det valgt en problemstilling: Hvordan tilpasser lærere, med ulik kompetanse i spesialundervisning, leseundervisningen på 1. trinn, når de har elever med behov for spesialundervisning som følger den ordinære opplæringen? For å svare på problemstillingen ble det undersøkt hvordan lærere på 1. trinn, med ulik kompetanse i spesialundervisning, opplyser at de tilpasser leseundervisningen. Det er undersøkt om de gir elevene lesestoff og oppgaver tilpasset elevenes individuelle nivå, og det er undersøkt om de gjennomfører undervisningen i hel klasse, og om de setter av tid til hver enkelt elev. Masteroppgavens metode er kvantitativ. Datamateriale fra Two Teachers-prosjektet ved Lesesenteret er benyttet for å svare på problemstillingen. Datamaterialet er hentet fra kontrollgruppen i prosjektet, og er fra våren 2017. Datamaterialet er analysert i frekvensanalyser, krysstabeller og signifikanstester. Resultatene indikerer at lærerne tilpasser leseundervisningen, men at de ikke gjør det i en stor nok andel av undervisningen. Ut ifra resultatene påvirker lærerens utdanning i spesialpedagogikk til en viss grad hvordan de tilpasser leseundervisningen, men ikke betraktelig. I oppgavens teoridel er det vist til relevant litteratur som poengterer hvor viktig det er med fagkompetanse i lesing, i tillegg til spesialpedagogisk kompetanse som innebærer å ha kunnskap om hvordan leseundervisningen kan tilpasses elever med ulike forutsetninger og utfordringer.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleLærerkompetanse i spesialpedagogikk – tilpassing av leseundervisningen på 1. trinn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel