Kravene læreren i matematikk blir stilt overfor ved bruk av digitale verktøy for å få til tilpasset opplæring
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3018139Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Den digitale utviklingen i skolen de siste årene har ført til at det stilles høyere krav til læreren sin bruk av teknologi i undervisning. Tilpasset opplæring er også noe mange lærere peker på som en utfordring i sitt undervisningsarbeid. I denne studien undersøkes hvilke krav læreren i matematikk blir stilt overfor i sin bruk av digitale verktøy for å få til tilpasset opplæring. For å studere lærerens krav ble det gjennomført en case-studie, hvor én lærers undervisning ble forsket på. I et intervju gjort etter gjennomført klasseromsobservasjon, ble læreren presentert for videoutdrag fra observasjonen. Hensikten med dette var at den påfølgende analysen skulle ta for lærerens eget perspektiv i tillegg til observatørens utsideperspektiv.
Med utgangspunkt i situasjoner hvor læreren i matematikk brukte digitale verktøy i arbeidet for å tilpasse opplæringen, ble det identifisert tre undervisningsoppgaver. De tre var å vurdere og tilpasse innholdet i digitale læremiddelverk og programmer, å tilrettelegge for elevenes bruk av digitale verktøy og å bruke digitale verktøy for å få frem et bestemt matematisk poeng. Læreren fremhevet fra sitt perspektiv den organisatoriske kunnskapen som krevdes i situasjonene, mens fra et utsideperspektiv kom også lærerens krav om matematisk kunnskap frem.
Undervisningsoppgavene peker på hvordan det å bruke digitale verktøy i arbeidet for tilpasset opplæring i matematikk krever en kompleks kunnskap, som innebærer at læreren både er oppdatert på ny teknologi, og har matematisk undervisningskunnskap som et grunnlag.