Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMosvold, Reidar
dc.contributor.authorJakobsen, Bjørnar
dc.date.accessioned2022-09-15T15:51:12Z
dc.date.available2022-09-15T15:51:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111017455:21048227
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018139
dc.description.abstractDen digitale utviklingen i skolen de siste årene har ført til at det stilles høyere krav til læreren sin bruk av teknologi i undervisning. Tilpasset opplæring er også noe mange lærere peker på som en utfordring i sitt undervisningsarbeid. I denne studien undersøkes hvilke krav læreren i matematikk blir stilt overfor i sin bruk av digitale verktøy for å få til tilpasset opplæring. For å studere lærerens krav ble det gjennomført en case-studie, hvor én lærers undervisning ble forsket på. I et intervju gjort etter gjennomført klasseromsobservasjon, ble læreren presentert for videoutdrag fra observasjonen. Hensikten med dette var at den påfølgende analysen skulle ta for lærerens eget perspektiv i tillegg til observatørens utsideperspektiv. Med utgangspunkt i situasjoner hvor læreren i matematikk brukte digitale verktøy i arbeidet for å tilpasse opplæringen, ble det identifisert tre undervisningsoppgaver. De tre var å vurdere og tilpasse innholdet i digitale læremiddelverk og programmer, å tilrettelegge for elevenes bruk av digitale verktøy og å bruke digitale verktøy for å få frem et bestemt matematisk poeng. Læreren fremhevet fra sitt perspektiv den organisatoriske kunnskapen som krevdes i situasjonene, mens fra et utsideperspektiv kom også lærerens krav om matematisk kunnskap frem. Undervisningsoppgavene peker på hvordan det å bruke digitale verktøy i arbeidet for tilpasset opplæring i matematikk krever en kompleks kunnskap, som innebærer at læreren både er oppdatert på ny teknologi, og har matematisk undervisningskunnskap som et grunnlag.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleKravene læreren i matematikk blir stilt overfor ved bruk av digitale verktøy for å få til tilpasset opplæring
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel