Å skrive med stemmen – En undersøkelse av tekstproduksjonen til elever med dysleksi når de bruker tale til tekst
Description
Full text not available
Abstract
Elever med dysleksi har vansker med å tilegne seg tilstrekkelige lese- og skriveferdigheter. Når det gjelder skriving gir dysleksi seg til kjenne gjennom store rettskrivingsvansker. Ifølge The Simple View of Writing avhenger god skriving av transkripsjonsferdigheter, eksekutive funksjoner og arbeidsminne.
I denne masteroppgaven ble skrivevanskene til elever med dysleksi beskrevet gjennom The Simple View of Writing, og det ble undersøkt hvorvidt tale til tekst kunne kompensere for disse vanskene ved å ta bort behovet for staving, og med det styrke den helhetlige tekstkvaliteten.
Studien tok utgangspunkt i følgende problemstilling: På hvilken måte kan tale til tekst støtte elever med dysleksi når det gjelder tekstproduksjon?
Problemstillingen ble undersøkt gjennom den kvantitative forskningsmetoden single-case design (SCD). Da ble fortellinger tre elever med dysleksi skrev på tastatur, sammenlignet med fortellinger produsert med tale til tekst.
Da elevene brukte tale til tekst og slapp å stave så det ut til at de hadde mulighet til å bruke mer kapasitet på å produsere tekster som 1) var lengre, 2) ikke hadde feilstavede ord, og færre kommunikative utfordringer, og 3) som en leser vurderte høyere i en helhetlig vurdering. Det var ikke mulig å påvise noen klare endringer vedrørende hvilke ord elevene brukte, med at ordforrådet var mer variert eller at de hadde flere lange ord i intervensjonsfasen.