Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVibeke Rønneberg
dc.contributor.authorLena Vedå Skjold
dc.date.accessioned2022-09-15T15:51:14Z
dc.date.available2022-09-15T15:51:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111212635:22083018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018141
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractElever med dysleksi har vansker med å tilegne seg tilstrekkelige lese- og skriveferdigheter. Når det gjelder skriving gir dysleksi seg til kjenne gjennom store rettskrivingsvansker. Ifølge The Simple View of Writing avhenger god skriving av transkripsjonsferdigheter, eksekutive funksjoner og arbeidsminne. I denne masteroppgaven ble skrivevanskene til elever med dysleksi beskrevet gjennom The Simple View of Writing, og det ble undersøkt hvorvidt tale til tekst kunne kompensere for disse vanskene ved å ta bort behovet for staving, og med det styrke den helhetlige tekstkvaliteten. Studien tok utgangspunkt i følgende problemstilling: På hvilken måte kan tale til tekst støtte elever med dysleksi når det gjelder tekstproduksjon? Problemstillingen ble undersøkt gjennom den kvantitative forskningsmetoden single-case design (SCD). Da ble fortellinger tre elever med dysleksi skrev på tastatur, sammenlignet med fortellinger produsert med tale til tekst. Da elevene brukte tale til tekst og slapp å stave så det ut til at de hadde mulighet til å bruke mer kapasitet på å produsere tekster som 1) var lengre, 2) ikke hadde feilstavede ord, og færre kommunikative utfordringer, og 3) som en leser vurderte høyere i en helhetlig vurdering. Det var ikke mulig å påvise noen klare endringer vedrørende hvilke ord elevene brukte, med at ordforrådet var mer variert eller at de hadde flere lange ord i intervensjonsfasen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleÅ skrive med stemmen – En undersøkelse av tekstproduksjonen til elever med dysleksi når de bruker tale til tekst
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel