Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRosell, Lars Yngve
dc.contributor.authorVelde, Anne Cecilie
dc.date.accessioned2022-09-16T15:51:12Z
dc.date.available2022-09-16T15:51:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:106671071:5173051
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018535
dc.description.abstractDette er en kvalitativ studie der målet mitt er å beskrive og fortolke foreldrenes opplevelser av overgangen fra hjem til barnehage. For å samle inn data til undersøkelsen, har jeg hatt fire kvalitative forskningsintervju i ulike barnehager i Rogaland region. Utvalget var fire foreldre til barn i alderen ett til to år i ulike småbarnsavdelinger. Det ble utviklet en intervjuguide, som var en ramme for intervjuet. I studien har utgangspunktet vært følgende problemstilling: Hvilke opplevelser har foreldrene av overgangen fra hjem til barnehage og hvordan kan personalet i samarbeid med foreldrene øke kvaliteten på overgangen? I studien har jeg hatt en systemteoretisk tilnærming for å forstå de teoretiske begrepene; økologisk overgang, kontinuitet-, kvalitet-, samarbeid-, tilknytning og relasjoner i overgangen. De sentrale funnene fra resultatet er at barna raskt opplever trivsel og trygghet i overgangen til barnehagen. Overgangen utløser negative emosjonelle reaksjoner hos barna, som stress, gråt og trøtthet. Foreldrene opplever overgangen som sår, grusom og skremmende. I denne studien kommer det fram at både foreldrene og personalet kan påvirke atferden til små barn og deres utfall av overgangen. Studien synliggjør at det bør arbeides med å øke kvaliteten på strukturfaktorene; tilvenning og organiseringen før oppstart i barnehagen. Det bør gis anledning for at foreldrene og barna får komme på besøk før oppstart. I resultatet kan det se ut som om det er høy kvalitet på prosessfaktorene; samarbeidsrelasjonene og barn-voksen relasjonene og at barna derfor raskt opplevde trivsel og trygghet i overgangen.
dc.description.abstractThis paper presents a qualitative case study with the aim of interpreting and describing the experience of the parents in a home-to -kindergarten -transition. Interviews in selected kindergartens in Rogaland county have been conducted to gather qualitative data. Four interviews whom are parents of children aged one and two, entering in the toddler group. The interviews followed a guide to ensure quality data collection. The main research question for this study is: What experience do parents have in the transition from home to kindergarten and how can staff in collaboration with the parents increase quality in this transition? This study is conducted through a system-theoretical approach to understand the theoretical terms; ecology, continuity, quality, collaboration, affiliation and relation during a transition. Key findings through this study show children experience safety and prosperity rather quickly in a transition to kindergarten. But children also experience negative emotional reactions; stress, cry and fatigue, and the parents describe the transition as hurtful, cruel and frightening. This study show that parents as well as staff can impact a child’s behavior and consequently change the outcome of a transition from home to kindergarten. This paper highlights factors of quality improvement in areas of acclimatization and organization. This especially applies in the time before the child is enrolled in kindergarten, where parents along with their child should be given the opportunity to visit before official start-up date. This research also show high quality within areas of collaboration and child-adult relation. As a result, children quickly experienced safety and prosperity rather quickly when integrating in the kindergarten.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleForeldrenes opplevelser av overgangen fra hjem til barnehage knyttet til kvalitet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel