Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKatarzyna Anna Tunkiel
dc.contributor.advisor
dc.contributor.advisorMay Irene Furunes
dc.contributor.authorMonica Eriksen
dc.date.accessioned2022-09-16T15:51:14Z
dc.date.available2022-09-16T15:51:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:106671071:64369159
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018537
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag I denne studien har jeg hatt fokus på betydningen av barns lek, barnehagepersonalets deltakelse i leken og hvilke faktorer som her påvirker. Studien er kvalitativ med en hermeneutisk og fenomenologisk tilnærming. Mitt empiriske materiale består av intervju gjennomført med fire pedagogiske ledere. Jeg har drøftet deres beskrivelser av egne tanker og erfaringer i lys av Rammeplanen 2017, stortingsmeldinger og litteratur skrevet av fagpersoner og profesjonsutøvere fra barnehagefeltet. Rammeplanen og stortingsmelding 6 (Kunnskapsdepartementet, 2017 og 2019) understreker betydningen inkluderende fellesskap i barnehagen kan ha for barn, her og nå, og i et fremtidsperspektiv. Flere fagpersoner argumenterer for at lek og aktiv voksen deltakelse i leken er nøkkelen til å skape gode, inkluderende fellesskap og miljø i barnehagen. Kari Pape benytter begrepet Barns lekende fellesskap. Denne studien tar sikte på å undersøke hvilke faktorer som påvirker barnehagepersonalets deltakelse i barns lek. Et viktig funn i studien er at personlige egenskaper som å være en leken voksen som har et genuint ønske om å være sammen med barn er viktig for om man passer til å være ansatt i en barnehage. Barnehageyrket er svært komplekst, og det trengs bred faglig kompetanse sammen med faglig skjønn. Yrket er også personlig og man har alltid med seg selv inn i dette arbeidet. Et annet viktig funn i min studie er at de pedagogiske lederne langt på vei anerkjenner viktigheten av barns lek, betydningen den har og den viktige rollen personalet spiller her, men et gjennomgående tema i denne studien er at tiden ikke strekker til. Det er for mange andre arbeidsoppgaver som tar tid bort fra barna og ikke høy nok bemanning. Uten er det vanskelig å forstille seg at innholdet i relevante styringsdokumenter skal kunne gjennomføres i praksis i alle barnehager. Denne studiens funn antyder at barnehagepersonalet ikke har forutsetningene som skal til for å kunne skape gode, inkluderende fellesskap for alle barn i barnehagen.
dc.description.abstractAbstract In this study, I have focused on the importance of children's play, the kindergarten staff's participation in play and the factors that influence these elements. The study is qualitative with a hermeneutic and phenomenological approach. My empirical material consists of interviews conducted with four kindergarten teachers. I have discussed their descriptions of their own thoughts and experiences in light of the Framework Plan for Kindergartens 2017, reports to the parliament and literature written by professionals in the field. The Framework Plan for Kindergartens and Report to the parliament 6 (Ministry of Education, 2017 and 2019) emphasize the importance that inclusive fellowship in kindergartens can have for children, here and now, and in a future perspective. Several professionals argue that play, and active adult participation in play, is the key to creating good, inclusive fellowship and environments in the kindergarten. Kari Pape uses the term Children's playful fellowship. This study aims to investigate the factors that affect kindergarten staff's participation in children's play. An important finding in the study is that personal qualities such as being a playful adult, who has a genuine desire to be with children, are important for whether one is suitable to be employed in a kindergarten. The kindergarten profession is very complex, and broad professional competence is needed together with professional judgment. The profession is also personal and one’s personal qualities will always be relevant to the way one performs the work. Another important finding in my study is that the kindergarten teachers largely recognize the importance of children's play, the importance play has and the important role the staff play, although a common theme that runs through my findings is that there is never enough time. There are too many other work tasks that take the teachers away from the children and there are not enough staff. Without more time and staff, it is difficult to imagine that the content of legislation and management documents can be implemented in practice in all kindergartens. This study suggests that kindergarten staff do not have the prerequisites to be able to create good, inclusive fellowship for all children in kindergarten.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title«Har du tid til å leke med meg i dag?»
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel